Důvody vzniku
Naše sekce TT – Provoz vzešla z původní zababovské sekce TT – ČSD, na jejíž historii a vývoji se naši členové od jejího vzniku až dodnes aktivně podílejí.
Postupným vývojem jsme však seznali, že náš pohled na to, jak modulová provozní setkání připravovat, organizovat a provozovat, se už dosti podstatně liší od názoru našich kolegů ze sekce TT – ČSD. Abychom sobě i jim umožnili nerušené zážitky na provozních setkáních, rozhodli jsme se založit sekci další: TT – Provoz.
Sekce je otevřena všem, kteří propadli kouzlu modelování železničního provozu, vozidel a krajiny na modulech měřítka TT a TTe podle pravidel sekce.
Co nám předcházelo
Pro většinu z nás od nepaměti tu byla sekce TT-ČSD, jejímiž členy jsme byli či někteří z nás stále jsme a k jejíž historii jako historii své se rádi hlásíme. Nicméně zájem po co možná věrném modelování provozu dala vzniknout sekci TT – Provoz. Důležité je, že sekce TT-ČSD zůstala, ale ještě důležitější je, že vznikla sekce TT- Provoz. Ukazuje to, jak je už modelářský život v královském měřítku zlatého středu TT bohatý, rozrůzněný a zajímavý.
Rok 2004
Na setkání v Dobřichovicích byly nejvýraznější novinkou stanice Svor a Bělá pod Bezdězem, jejichž autorem je David Strupp. Významné jsou tyto stanice pro nás především proto, že se jedná o modely skutečných stanic téměř v neredukované délce. Přibyla také skrytá stanice Šumperk. Na celoklubovém setkání s výroční klubovou konferencí v Novém Boru pak přibyla skrytá stanice Výpravčice Pavla Štěpánka. Tím má naše hlavní trať dva pomyslné konce a stanice Bělá již nemusí simulovat neexistující konec trati.
Rok 2005
Přibyly malé lokálkové stanice. Tím jsme se dostali do stádia, kdy jsme schopni modelovat poměrně rozsáhlý úsek skutečné železniční sítě a na ní zorganizovat dostatečně bohatý a pestrý provoz. Co nám ale pomalu začíná chybět je dostatek personálu pro obsluhu všeho, co jsme schopni do provozu začlenit.
Kromě setkání v Zákupech a Novém Boru jsme předvedli dobovou oslavu „Slavných májových dní” na našem modulovém kolejišti jako součást 6. TT víkendu ve Všestarech.
Rok 2006
Na setkání v Zákupech byly hlavní novinkou vozové karty, nákladové lisky a dosud nejrealističtější nákladní provoz. Naopak 7. TT víkendu ve Všestarech jsme se účastnili jako součást prezentace pro veřejnost a tomu jsme přizpůsobili náš provoz — tedy žádný grafikon, žádné vozové karty, hlavně aby se neustále něco hýbalo. Na podzim jsme se pak do Všestar vrátili. Malé provozní setkání se tentokrát uskutečnilo přímo v prostorách prodejny DELTAX – k převeliké radosti pana Holuba. Stísněné prostory i přítomnost nakupující veřejnosti jsme přestáli bez větší újmy na modulech, vozidlech nebo ostatním vybavení.
Rok 2007
Do roku 2007 již vstupuje sekce TT-ČSD s rozsáhlým provozním vybavením.
- Máme již solidní množství modulů, traťových i dopraven.
- Daří se nám udržet velice solidní poměr traťových modulů a dopraven a tím slušné délky mezistaničních úseků.
- Velká část modulů se dostává ze stádia „doba ledová” do koukatelné a fotitelné podoby.
- Sekce se nenásilně rozděluje na modeláře zajímající se o hlavní a vedlejší trať.
- Díky Petrovi Novotnému máme velice zajímavé grafikony a turnusy pro strojvedoucí.
- Díky Jirkovi Pouchovi máme fungující systém nákladní dopravy, včetně fungujících vozových karet a nákladových lístků.
V Zákupech jsme poprvé přivítali hosty z Německa včetně jejich modulů. Realizovali jsme i čilý mezinárodní provoz (část provozu ČSD jsme si plánovali sami, část DR si připravili samostatně zase němečtí kolegové). O halu jsme se dělili také s kolegy ze sekce N-Scale.
Ve Všestarech na 8. TT víkendu jsme pak zase jezdili pro veřejnost jen „na dobré slovo”. Předvedli jsme zajímavý layout, kdy se ve Svoru křížila hlavní trať a lokálka. Vlaky skutečně jezdily z Týniště na jednom konci lokálky přes Svor na opačný konec do Nového Oldřichova.
Rok jsme zakončili účastí na tradičním setkání v Rossweinu v Německu. Pečlivým přípravám našich modulů na toto setkání jsme se věnovali na stavebním setkání v Žamberku.
Rok 2008 – 2009
V těchto letech jsme upadli do jistého stereotypu co se setkání týče. Na jaře to byly již tradičně Zákupy, na podzim pak návštěva v německém Rossweinu. Setkání bylo zaměřeno na osobní dopravu a bylo tím pádem do jisté míry odlišné od předchozích. Ukázalo se, že ani osobní doprava není jen prosté „posílání” vlaků.
Zákupy 2009 pak byly spojeny s celoklubovou výroční konferencí. Poprvé od uvedení do provozu chyběla odbočná stanice Svor. Nahradila ji nová odbočka Chlum. V Rossweinu pak byly významnými novinkami naše zatím největší stanice Rumburk Davida Struppa a také modul Litického kopce Pavla Bureše pro změnu nivelety trati z 1300mm na 1000mm.
Rok 2010
Rok jsme zahájili již tradičním setkáním v Zákupech — reportáž, kterou připravil Dano Martanovič, je tentokrát netradičně zpracována na serveru railnet.sk. Vrcholem sezóny pak bylo setkání v Rokytnici v Orlických horách — první skutečně od začátku plánované mezinárodní setkání organizované sekcí TT-ČSD v České republice. Již od úplného začátku s námi jezdí kamarádi ze Slovenska, ale ty jaksi z historických důvodů nebereme jako zahraniční účastníky. Na rokytnické setkání jsme se připravovali na pracovním setkání v Černožicích doplněném maličkým provozním layoutem. Černožické setkání se na podzim opakovalo — tématem byla příprava vozidel. Rok jsme zakončili tentokrát menší účastí v Rossweinu.
Rok 2011
Stav sekce na začátku roku 2011
- Ačkoliv stále diskutujeme o systémech nákladní dopravy, myslím, že jsme někde úplně jinde než jsme byli na začátku. Stále je co zlepšovat, nápadů je stále mnoho.
- Aby byl provoz (zejména ten nákladní) co nejpohodovější, začali jsme vážně uvažovat o technické přejímce vozů. Přípravě vozů jsme věnovali další setkání v Černožicích. V Zákupech jsme vyzkoušeli, jak se díky přejímce podařilo provoz zlepšit a utlumit problémy se spřáhly.
- Máme již také dostatečné množství členů, takže setkání netrpí nedostatkem personálu.
Zákupské setkání nelze označit jinak než jako pětihvězdičkové. Setkání se neobyčejně zdařilo, vše fungovalo jak mělo a užít si ho musel opravdu úplně každý. Premiéru měly dvojkolejné moduly, včetně skutečně dvojkolejně provozovaného úseku Rumburk — Svor, který se podařilo navrátit k plnohodnotnému Zababovskému životu. Pohoda se pak opakovala na setkání v muzeu cukrovarnictví v Dobrovici, kde byla tématem probíhající řepná kampaň. V Milevsku jsme oslavili 10 let Zababova. Bohužel, zde se začalo ukazovat, že celoklubová setkání v této podobě většině členů sekce nevyhovují. Špatnou náladu z předchozí akce jsme si spravili na setkáních v Jaroměři, v nové klubovně JaroMo, a tento rok již podruhé v Dobrovici. Vánoční dárek v podobě rolloutu Brejlovců v měřítku TT jsme si pak předčasně nadělili v německém Rossweinu.
Rok 2012 – 2013
Obecně lze konstatovat, že v této době bylo už pro velikost TT dostatek setkání u nás i v zahraničí a většina členů si již musela vybírat, kterého setkání se bude účastnit. Posuďte sami:
- 2012: Zákupy, Jaroměř, mezinárodní Rokytnice v Orlických horách, slovenská Kokava, Napajedla a Dobrovice.
- 2013: Zákupy, Jaroměř, nově objevené Malé Svatoňovice společně s trať 3b, Kokava, celoklubové setkání v Milevsku, německý Königsmoos klubu FKTT, Napajedla a Dobrovice.
Tak, jak se rozrůstala naše členská základna a jak se zvětšovaly příležitosti k modulářským setkáním, tak se také více a více projevovala názorová různorodost. Stejně tak jsme se od ostatních sekcí lišíli i v názoru na tradiční realizaci celoklubových setkání s menšími layouty. A tak se stalo, že naše účast na celoklubovém setkání v Milevsku byla opravdu jen symbolická.
Rok 2014
Na začátku roku jsme nejen úspěšně zvládli, ale především si užili i s německými kolegy, kteří se výborně zhostili rolí výpravčích a strojvůdců, tradiční setkání v Zákupech.
Ovšem květnová Rokytnice v Orlických horách se ukázala přece jen tvrdším oříškem. Euforie z toho, jak bude dlouhé setkání za pár dní dovolené báječné, se rozplynula jednak pod tlakem a náročností příprav layoutu a GVD, jednak pod narůstající rozdílností názorů na to, jak vlastně pořádat setkání a provoz na nich. Nejen nová pomůcka — diskusní fórum Zababova — byla svědkem několika ostřejších výměn názorů.
Abychom nebyli jen sebekritičtí, v Rokytnici se nám podařilo realizovat zatím asi nejdelší setkání. Trvalo celých 9 dní. Ukázalo se ale, že taková délka je pro nás zatím příliš náročná. Cena setkání, množství času mu věnovaného i samotná fyzická náročnost setkání ukázaly, že 9 dní je již moc.
Vzájemně už velmi rozdílné pohledy na věc se nakonec ani v Rokytnici ani po ní nepodařily sladit, takže jsme se rozhodli založit sekci TT-Provoz. Nezbývá, než všem členům zůstávajícím v dosavadní sekci popřát mnoho úspěchů.
Rok 2015
6. května 2015 v 10:42 začal běžet čas prvního samostatného provozního setkání sekce TT – provoz v Malých Svatoňovicích. Za účasti kolegů ze Slovenska, Německa a Polska se vydařilo setkání s novými stanicemi, úzkorozchodnou tratí a dosud zřejmě nejvěrněji rozvinutou trasou moduliště podle zásad skutečné železnice.
Rok 2016
Ve dnech 4. až 8. května 2016 jsme uspořádali druhé provozní setkání sekce TT – provoz v Malých Svatoňovicích. Za účasti slovenských a německých kolegů se nám podařilo sestavit layout s dosud nejvyšším počtem nácestných stanic v jedné trati. Reportáže najdete zde:
Propozice
Malé Svatoňovice-CZ Máj 2016 – prevádzkové stretnutie TT a TTe modulárov
Premenlivo slnečno inak dymno, alebo ako bolo v Malých Svatoňovicích 2016
Malosvatoňovický květen
Malé Svatoňovice 2016 I
Rok 2017
V tomto roce se nám a našim kolegům podařilo naplánovat, uspořádat a zúčastnit se následujících setkání:
v Roudnici nad Labem ve dnech 31.3-2.4.2017, reportáž a propozice setkání najdete zde
v Jaroměři ve dnech 4.-8.5.2017, reportáž a propozice setkání najdete zde
v Hnúšti ve dnech 24.-28.5.2017, propozice setkání najdete zde, reportáž najdete zde
v Týnci nad Labem ve dnech 27.9-1.10.2017, reportáž a propozice setkání najdete zde
v Bernolákovu ve dnech 12.-15.10.2017, propozice najdete zde, reportáž najdete zde
Rok 2018
V roce stého výročí vzniku republiky se nám a našim kolegům podařilo modulovkou docela dobře zatřást:
již prvního ledna cca v 01:35 jsme měli připraven layout pro setkání v Jaroměři. Jen se nám do oběda nepodařilo připravit GVD, což bylo původně v plánu. A tak jsme nakonec layout v průběhu ledna předělali.
modulářský mejdan pokračoval provozním setkáním s přístupem veřejnosti ve Vrdech-Bučicích ve dnech 14.-18.3.2018, reportáž a propozice najdete zde.
stavebně – zkušební a provozní setkání TTe v Roudnici nad Labem ve dnech 23.-25.3.2018. Setkání se účastnili němečtí kolegové z klubu Hermanicka.
stavební setkání a přípravné setkání v Roudnici nad Labem ve dnech 30.3-2.4.2018, reportáž najdete zde
v Jaroměři ve dnech 4.-8.5.2018, reportáž a propozice setkání najdete zde
v Hnúšti ve dnech 23.-27.5.2018, reportáž najdete zde
v Týnci nad Labem ve dnech 26.-30.9.2018, reportáž a propozice setkání najdete zde
v Bernolákovu ve dnech 11.-14.10.2018, reportáž najdete zde