1. XII. 2014, verze 1.00
1. Úvod
Tento text je souhrnem doporučení k dokumentům „
Norma pro stavbu modulů“ a „Norma pro vlastnosti vozidel“. Vychází hlavně z praktických zkušeností, získaných z předcházejících období činnosti.
2. Obecně
požadavek | vysvětlení | |
Každý modul s délkou koleje v ose větší než 500 mm musí být samostatně stojící s možností doladění výšky v rozsahu minimálně ±50 mm. | Kratší modul nemá potřebnou stabilitu, delší musí být samostatně stojící, aby bylo možné kolejiště vůbec sestavit. |
3. Barevné provedení modulu
požadavek | vysvětlení | |
Pro porost v blízkosti mechanického rozhraní je doporučena foliáž F551 (Násep jarní se suchými drny) firmy ModelScene. | ||
Pro štěrk v blízkosti mechanického rozhraní je doporučen štěrk ve velikosti N firmy Modely Polák. | Mezi pražce je vhodné umístit 8 až 10 kamínků. Nejlepší je štěrk namíchat z více odstínů podle skutečnosti. | |
Pro nátěr pražců v blízkosti mechanického rozhraní je doporučen odstín odpovídající barvě číslo F3M firmy AGAMA.
Pro nátěr kolejnic v blízkosti mechanického rozhraní je doporučen odstín odpovídající barvě číslo 54M firmy AGAMA. |
||
Pro nátěr kostry modulu je doporučena černá matná barva. | Doporučeno je použít barvu syntetickou (akrylátové barvy i po delší době mechanicky „lepí“). |
4. Mechanická konstrukce modulu
požadavek | vysvětlení | |
Pro nosnou konstrukci použít jen „umrtvené“ a dobře proschlé materiály – překližka, laťovka, vyhnout se dřevotřísce, spárovce, masivnímu dřevu, sololitu… | Masivní dřevo je těžké, což se projeví hlavně při manipulaci s moduly. Ostatní nedoporučované materiály mají některé nevhodné vlastnosti. Např. dřevotříska je hygroskopická a i zalepené šroubované spoje se časem drolí. Sololit skoro to samé. Spárovka nevyhovuje tím, že pracuje a jsou to vlastně natupo slepené laťky, nemá křížové zpevnění jako překližka. | |
Kolejnice na mechanickém rozhraní důkladně upevnit, nejlépe připájením k cuprextitovým pražcům nebo vrutům. | Tímto je zajištěno, že nedojde k náhodnému spojení kolejnic dvou spojených modulů z důvodu tepelné roztažnosti kolejnicových prutů. Doporučuje se mezi jednotlivými kolejnicovými pruty vytvořit dilatační mezeru (na modulech delších než 500 mm) o šířce 0,4 mm při pokojové teplotě. |
5. Elektrické zapojení modulu
požadavek | vysvětlení | |
Modul by měl být vybaven úchytkami pro přečnívající konce kabelů, aby nedošlo k jejich poškození během přepravy. | Můžete použít třeba obyčejný kolíček na prádlo přilepený na spodek modulu. | |
Každý díl kolejového prutu je vhodné opatřit dvěma přívody. | Opravovat špatný kontakt mezi vodičem a prutem na modelu s dokončenou krajinou je velmi obtížné. | |
Modul by měl být vybaven úchyty pro zavěšení průběžných kabelů ovladačů, telefonů nebo hodin. | Vzhledem k bezpečnosti je lepší zavěsit průběžné kabely pod modul. Otvor úchytu by měl umožnit protažení konektoru CANON 25 používaného na rozvodech telefonů. | |
Není doporučeno zabudovávat zdířky sběrnice ovladačů do traťových modulů. Na modulech mezi stanicemi jsou využívány přenosné rozvody (LN-Box). | Pevné umístění není flexibilní při stavbě kolejiště. | |
Všechna DCC zařízení by měla být uvedena v seznamu modulů. | Jedná se hlavně o zesilovače, vestavěné LN-boxy, atd. Tyto informace pomáhají organizátorům setkání rychleji navrhnout kolejiště. | |
Pro zapojování vodičů (lanek) do jakýchkoli šroubovacích svorek je nutné na konec vodiče namáčknout trubičku (nevhodné je propájení vodiče, zcela nevhodné pouhé zkroucení). | S moduly se všemožné manipuluje, přepravují se na různých dopravních prostředcích (občas i přívěsech) což jsou všechno činnosti, které se nemají moc rády se šroubovanými spoji. V kombinaci s měkkým uložením (pájený spoj, zkroucené konce vodičů) si zaděláváte na zbytečné problémy v elektroinstalaci. Šroubovým spojům v elektroinstalaci modulu je dobré se vyhnout. | |
Zdroj (transformátor) pro zesilovač (např. SPAX) musí být schopen při jmenovitém výstupním napětí (vstupním napětí zesilovače) dodat proud vyšší, než je nastavení proudového omezení zesilovače. | Dodržení tohoto požadavku zajistí spolehlivé vypnutí nadproudové ochrany zesilovače v případě zkratu a pomůže tak zabránit např. poškození vozidel. |
6. Výbava modulu stanice
požadavek | vysvětlení | |
Odkládací prostor pro ovladače (na kostře modulu nebo noze). | Když skončíme jízdu s vlakem, případně jen potřebujeme odložit na chvíli ovládač, není modul tím vhodným místem na jeho odložení. Hlavně, když je to váš, na kterém jste odpracoval tolik hodin. | |
Odkládací prostor pro vozové karty (na kostře modulu minimálně lišta; lepší je mít pro každou kolej separátní odkládací prostor pokud možno po celé délce. | Pro odkládání a manipulaci s vozovými kartami je nutný prostor a platí totéž co pro ovladače – vysoká tráva není to nejlepší. | |
Prostor pro umístění telefonu. | Telefonní přístroj je nutné umístit tak, aby ho bylo možné bez problémů používat. Ohýbat se k telefonu, položenému na podlaze, není příliš pohodlné, lepší je vhodná polička nebo stolek. | |
Prostor pro upevnění jízdních řádů (pokud možno více odkládacích ploch, pokud možno se svorkami pro list papíru A4). | Jízdní řád, pomůcky pro nákladní dopravu, telefonní seznamy,… jsou pro provoz na kolejišti nutné a je dobré je vyvěsit ve správné výšce. | |
Prostor pro nepotřebná nebo poškozená vozidla, nářadí, obaly od vozidel, náklady apod. | I zde je řešením polička nebo stolek. | |
Prodlužovací přívod 230 V s dostatečným počtem zásuvek (minimálně tolik, kolik potřebuji pro sebe + 1) – nejlépe profesionálně vyráběná, žádné „domácí bastlení“. | Zásuvek není nikdy dost a vždy je potřeba připojit nějaký další spotřebič – třeba nabíječku na mobil. Z bezpečnostních důvodů je bezpodmínečně nutné, aby prodlužovaní přívody, rozbočky a všechna ostatní zařízení, připojovaná k elektrorozvodné síti, odpovídala příslušným předpisům. |
7. Vlastnosti vozidel
požadavek | vysvětlení | |
Vozy je nutné upravit pro vybavení kolejových obvodů. | Nejjednodušším způsobem je natřít nápravu odporovým lakem (osvědčený je lak firmy Uhlenbrock). Po natření každé nápravy zkontrolujeme její odpor (měl by být cca 5 ÷ 15 kOhm). Pracnější, ale preciznější, je osazení nápravy rezistorem v provedení SMD. | |
Vozidla je nutné vybavit vozovými nebo lokomotivními kartami. | Vozové a lokomotivní karty jsou definovány v příloze předpisu normy pro vozidla. |
příloha č.1
Vhodné zapojení výhybky