Rokytnice v Orlických horách
3. — 8. V.
Trojmezí: uhlí – Kohle – węgiel
Téma provozního setkání klubu Zababov Rokytnice v Orlických horách 2012 zde
Tento rok proběhlo naše setkání díky státnímu svátku o jeden den déle.
A co tomu všemu předcházelo? O všech záludnostech si můžete přečíst zde.
Ve čtvrtek se do tělocvičny v Rokytnici opět sjela spousta nadšenců ze všech zababováckých koutů Čech, Německa i Polska. Byť někteří nesplnili podmínky příjezdu kvůli špatným povětrnostním podmínkám, podařilo se večer dostat na nohy všechny moduly. Páteční dopoledne patřilo kabeláži a přejímce vozů a odpoledne už se začalo pěkně zostra jezdit. V čase 1:5 nastal v Rumburku po sedmé hodině ranní totální chaos, který byl zaviněn nejen rychlým plynutím času, ale i nepochopením některých předpisů ve stanicích. Situace byla ale velmi rychle zvládnuta, tudíž další provoz probíhal až do úterního poledne bez větších zádrhelů.
Provoz byl plynulý, bez větších zpoždění, v ostatních dnech většinou čas ubíhal v poměru 1:4. Občas panoval chaos, zejména ve větších stanicích. Příčiny byly různé — hustý provoz, rychlý provoz, strojvedoucí, kteří nenastupovali včas do práce, strojvedoucí, kteří zapomínali, který vlak vezou, a naopak i obětaví strojvedoucí, kteří do práce nastupovali na poslední chvíli, když dispečerka úpěnlivě volala o pomoc, a vezli i několik vlaků najednou.
Stručně z rokytnického dění: každý večer proběhlo zhodnocení dne, řešilo se i dění v Zababově — něco z teorie i praxe, proběhla instruktáž práce na trati D3, výměna zkušeností s tvorbou GVD, sešitových jízdních řádů, layoutu našich a německých kolegů, zbyl čas i na zábavu — kytara s flétnou v poslední době patří mezi večerní zpestření akce.
A něco velmi málo z provozu: v neděli obdržela všechna lokomotivní depa rozkaz z Generálního ředitelství ČSD k okamžité výměně parní trakce za dieselovou. I přesto, že byly nejen vzpomínkové akce na parní provoz zakázány, během dne se objevovalo skandování s hesly „pusťte páru na trať“. Kolem 16. hodiny vyrazila mládež s transparentem proti šrotování parních lokomotiv. Zástupce ČSD, který Rozkaz do dep předával, zbaběle utekl před demonstrantkou Falknovskou za burácivé podpory téměř všech zaměstnanců, kteří během dne podepsali Petici proti rušení parního provozu a požadovali potrestání toho, kdo to vymyslel.
Blíže o akci přeměny parní trakce za dieselovou a dění během provozu se dozvíte v následující reportáži Petra Šimrala.
V pondělí došlo na trati mezi Rumburkem a Bělou k sesuvu půdy. Tato neohlášená akce způsobila řadu problémů. Náhradní autobusová doprava, která okamžitě fungovala, byla dalším zpestřením dění. Herecké výkony zejména německých kolegů měly spoustu diváků. Více si přečtěte v samostatné reportáži Petra Novotného.
A stručně závěrem — vládla pohoda a dobrá nálada, drobná nedorozumění se operativně řešila, a tak se společná hra jako vždycky podařila. I přesto, že s přibývajícími dny a hodinami chyběla ochota některých pracovat, za vydatné pomoci německých kolegů a ochoty některých výpravčích posílat si vlak ze stanice do stanice a šikovnosti strojvedoucích vézt několik vlaků najednou, se podařilo zachovat provoz i do pozdních večerních hodin. Sice socialistický závazek – jezdit nonstop – splněn nebyl (přeloženo do další pětiletky), odjezdili jsme za celé setkání 5 a půl dne modelového času na více jak 300 metrech kolejí.
Setkání v číslech (tak jak je zaznamenal Pavel Bureš):
- V layoutu bylo celkem 304 bm modulů, z toho 219 bm ČSD, 14 bm PKP a 70 bm DR.
- Snědli jsme 323 snídaní, 358 obědů a 336 večeří.
- Setkání se aktivně účastnilo cca 80 lidí a přijelo nebo přišlo cca 120 hostů.
- Navštívil nás i starosta Rokytnice.
- V ubytovacích kapacitách jsme prožili celkem 310 noclehů.
- Vypili jsme 3,5 sudů piva a nevrátili 5 sklenic od kofoly a 5 od piva.
Z těchto čísel si jistě laskavý čtenář udělá představu o rozsáhlosti takové akce jako je setkání klubů modulové železice. Za to že to vše bezvadně klapalo patří všem organizátorům – a zejména Pavlovi Boháčovi a Pavlovi Burešovi – velikánský dík.
Kdo si chtěl pohrát, měl spoustu možností, jak si mezinárodní layout užít. Funkce strojvedoucích se ujala i spousta návštěvníků. Vlaky řídily také děti za vydatné pomoci některého ze svých rodičů, za což jim patří velký obdiv. A kdo se zábavy účastnit z jakýchkoliv důvodů nechtěl, našel si variantu svoji.
Všem aktivním účastníkům patří velký dík za pohodové a zdařilé setkání. Spousta z nás se určitě už těší na setkání další.
Postřehy odjinud:
Postřehy z Rumburku a přilehlých oblastí si můžete přečíst zde.
Zhodnocení akce z pohledu železničního profesionála – člena našeho klubu Mirka Kouby si přečtěte tady.
Fotogalerie návštěvnice našeho setkání Ivety Fenikové.
Zajímavý a mírně kritický pohled na Zababov z venku poskytl VoVo na svých stránkách MojeTT.
Služební hlášení o plnění GVD a plánu přeprav v žst. Drnov na trati Výpravčice –Studenec – Svor – Rumburk ve dnech 3. V. – 8. V. 2012 sepsal Tomáš Tyll.
Cukr vývozní čili Exportzucker (pocta hrabalovská) od Tomáše Tylla na motivy Jana Jáchymstála.