Zákupy 2019

V březnu jsme pokračovali v nejdelší Zababovské tradici – setkání v Zákupech. První setkání v Zákupech se konalo v roce 2005. Bylo to tedy již 15. setkání v Zákupech. Malé jubileum, ani jsme si neuvědomili. Letos jsme se o halu dělili s kamarády z N-ČSD, což bylo velice příjemné.

Tradiční setkání na tradičním místě v tradičním čase. Je těžké něco napsat, abychom se moc neopakovali. Tak spíš taková faktická rekapitulace.

Co se povedlo

  • Jednoznačně layout. Jako tradičně to na začátku vypadalo bledě, že bude málo traťových modulů a hlavně oblouků a že to prostě nepůjde poskládat. Nakonec ale bylo modulů dostatek a layout byl velice zajímavý, zejména dlouhou jednokolejnou větví.
  • Stavba layoutu. Je vidět, že tato činnost je zvládnutá dobře. Hodně účastníků ví, jak se zapojit a tak to odsýpá. Sice můžeme čerpat inspiraci, jak to udělat ještě lépe – např. v reportáži z Koenigsmoos 2018. Ale zlepšovat se dá vždy a všechno. Tento trend musíme udržet.
  • Hora Svatého Šebestiána. Perfektně zpracovaná nová jednokolejná stanice. Zpracování zcela podle skutečnosti. Tím pádem má vše svojí logiku, svůj smysl a vede to na perfektní výsledek. Zároveň skvělí a pohodoví lidé v pozadí tohoto projektu – co si víc přát.
  • Oživení DCC. Pavel zkusil nečekat na konec mechanické stavby a ve větvích, kde již bylo postaveno začal s instalací DCC vybavení a tím se daleko dříve dostal k jeho oživení. Díky tomu bylo DCC připraveno k provozu dříve než jindy.
  • Příprava vozidel. Samotná příprava vozidel při setkání byla bezproblémů. Na HV máme nový zaběhnutý tým Radim a Pavel. Škoda jen, že kluci zatím nejsou členy našeho klubu – fungují ale vzorně, jako by členy již byli.
  • Provoz. Provoz byl myslím bez vážnějších problémů. Čas bylo nutné zastavit jen párkrát a nikdy na moc dlouhou dobu.
  • Hosté. Myslím, že se dost dobře podařilo vyvážit rozložení hostí na jednotlivé dny a tak se v sobotu nekonal obvyklý problém s přebytkem strojvedoucích a nedostatkem sešiťáků.
  • Celkový průběh setkání. Myslím, že až na pár drobností se vše odehrálo v pohodové a přítelské atmosféře. A tak by to mělo být vždy, děláme to přeci pro zábavu a dobrý pocit. Velice si pochvaluju i jednotlivé diskuse (zejména sobota a neděle) ohledně fungování sekce. Bohužel jsem nemohl být u všech přítomen, ale mám informace, že probíhaly klidným a konstruktivním stylem. Všem účastníkům za to díky.
  • A mnoho dalšího…

Co by se dalo zlepšit

  • Obecně zájem o přípravu setkání. Úzký tým lidí stráví přípravo setkání nemálo času, který by nejspíš byli schopní využít lépe. Dělají to ale pro společnou věc. O to více pak mrzí, že připravené možnosti nejsou využity, protože se někdo neměl chuť s nimi seznámit dopředu. Jsou samozřejmě výjimky, které toto vyvracejí. Ale je jich méně, než by bylo potřeba. Já věřím, že aktivnější přístup ke všem činnostem povede k rychlejšímu zvládnutí příprav na místě a tím pádem nám zbyde více času na provoz.
  • Nahlašování modulů. Jako vždy jsme museli potřebné moduly „honit“. Není to nic zábavného.
  • Nahlašování vozidel. Zde byla situace ještě horší než u modulů. Zaslechl jsem i názory, že „loni se na moje vozidla nedostalo, tak proč bych je nahlašoval“, nebo: „loni jsme byli pokáráni, že jsou v provozu vozidla majitelů z jiných sekcí nebo klubů, tak jsme letos nic nehlásili“. Z pozice koordinátora setkání říkám, že obojí je nesmysl. Předně prosím si uvědomte, že každé setkání je trochu jiné a co bylo loni nemusí být letos. U přihlašování všeho materiálu platí, že ideální stav je mít přihlášeno více a moci si vybrat. Konkrétně u HV se vždy hodí dostatek záloh. Vozidla lze navíc snadno vystřídat. Proto nedejte na výše uvedená prohlášení a konstatování a hlaste svá vozidla, která chcete dát do provozu.
  • Objednávky nákladní dopravy. Hlavní část nákladní dopravy byla letos objednána cca. pěti účastníky. A to je málo. Uvažujeme proto o změně systému objednávání nákladních přeprav, protože systém, kdy si lidé sami objednávají není zdaleka tak funkční, jak by bylo potřeba. Systém objednávání ale zachováme, pro ty, co o něj mají zájem. Zde musím pochválit zejména ty, kteří si nejen objednali, ale také sami zpracovali mnou vygenerované nákladní listy. Ani nevíte, jak moc mi to v posledních dnech před setkáním pomohlo.
  • Úvodní postavení. Myšlenka distribuovat tuto činnost na jednotlivé majitele / provozovatele stanic je v základu dobrá. Je to ale ještě složitější činnost než zapojování infrastruktury nebo objednávání nákladní dopravy. Zároveň to předpokládá dobrou přípravu před setkáním. Zde bude nutné zapracovat na osvětě, aby to příště zafungovalo. A pak si také myslím, že bez finální kontroly se to neobejde.
  • Stav modulů. Na mnoho modulů jsme hodně dlouhou dobu nesáhli. Samozřejmě krajinné provedení modulů je docela subjektivní záležitost, ale ani zde bychom na něj neměli rezignovat. Pomohlo by k tomu třeba uspořádat nějaký workshop?
  • Balení modulů. Je jasné, že každý na konci setkání spěchá domů. To ale není důvod nedodržovat pravidla, byť jsou jen ústně domluvená. Mluvím o mechanickém rozebírání layoutu vs. demontáži a balení elektroniky. Snažíme se všem co nejvíce vyjít vstříc v tom, abychom demontáží rozvodů co nejméně zdržovali. Toho elektronického vybavení, které nám všem umožní naši hru je ale hodně. Navíc vytaháním kabelů z modulů to nekončí – vše se musí nějak sbalit a uklidit. Mějte proto prosím více pochopení pro DCC a telefonní tým a snažte se jim spíše pomoci i při balení.

Doufám, že jsem vás konstatováním toho, v čem bychom měli zlepšit naši hru neotrávil. Když jsem koukal na reportáž z prvních Zákup, tak jsem si jasně uvědomil ten veliký posun, který jsme za tu dobu udělali a který si člověk uvědomí až když se na starší reportáž podívá. Naopak je to zde proto, abych vás motivoval a další setkání, na která se moc těším, byla zase o něco lepší a povedenější. Prostě aby ta sekce „co se povedlo“ byla zase o něco delší a tak „co by se dalo zlepšit“ o něco kratší.

Michal Hornych

Foto Petr Novotný

Další čtení

Jak viděla Zákupy 2019 Zorka se podívejte v jejím příspěvku.

Další odkazy