Sekce TT – ČSD
30. června 2009, verze 2.0
Úvod
Tento text je souhrnem doporučení k dokumentům „Mechanické vlastnosti modulů” a „Elektrické zapojení modulů a vlastnosti vozidel”. Vychází hlavně z praktických zkušeností, získaných z předcházejících období činnosti.
Mechanická konstrukce modulu
| požadavek | vysvětlení | |
| Pro nosnou konstrukci použít jen „umrtvené” materiály – překližka, laťovka, vyhnout se dřevotřísce, spárovce, masivnímu dřevu, sololitu… | Masivní dřevo je těžké, což se projeví hlavně při manipulaci s moduly. Ostatní nedoporučované materiály mají některé nevhodné vlastnosti. Např. dřevotříska je hygroskopická a i zalepené šroubované spoje se časem drolí. Sololit skoro to samé. Spárovka nevyhovuje tím, že pracuje a jsou to vlastně natupo slepené laťky, nemá křížové zpevnění jako překližka. | |
| Kolejnice na mechanickém rozhraní důkladně upevnit, nejlépe připájením k cuprextitovým pražcům nebo vrutům. | Tímto je zajištěno, že nedojde k náhodnému spojení kolejnic dvou spojených modulů z důvodu tepelné roztažnosti kolejnicových prutů. Doporučuje se mezi jednotlivými kolejnicovými pruty vytvořit dilatační mezeru (na modulech delších než 500 mm) o šířce 0,4 mm při pokojové teplotě. |
Elektrické zapojení modulu
| požadavek | vysvětlení | |
| Modul by měl být vybaven úchytkami pro přečnívající konce kabelů, aby nedošlo k jejich poškození během přepravy. | Můžete použít třeba obyčejný kolíček na prádlo přilepený na spodek modulu. | |
| Modul by měl být vybaven úchyty pro zavěšení průběžných kabelů ovladačů, telefonů nebo hodin. | Vzhledem k bezpečnosti je lepší zavěsit průběžné kabely pod modul. Otvor úchytu by měl umožnit protažení konektoru CANON 25 používaného na rozvodech telefonů. | |
| Není doporučeno zabudovávat zdířky sběrnice ovladačů do traťových modulů. Na modulech mezi stanicemi budou využívány přenosné rozvody (LN-Box). | Pevné umístění není flexibilní při stavbě kolejiště. | |
| Všechna DCC zařízení by měla být uvedena v CAD nákresu modulu. | Jedná se hlavně o zesilovače, vestavěné LN‑boxy, atd. Tyto informace pomáhají organizátorům setkání rychleji navrhnout kolejiště. | |
| Pro zapojovaní vodičů (lanek) do jakýchkoli šroubovacích svorek je nutné na konec vodiče namáčknout trubičku (nevhodné je propájení vodiče, zcela nevhodné pouhé zkroucení). | S moduly se všemožné manipuluje, přepravují se na různých dopravních prostředcích (občas i přívěsech) což jsou všechno činnosti, které se nemají moc rády se šroubovanými spoji. V kombinaci s měkkým uložením (pájený spoj, zkroucené konce vodičů) si zaděláváte na zbytečné problémy v elektroinstalaci. Šroubovým spojům v elektroinstalaci modulu je dobré se vyhnout. | |
| Při zapojování elektroinstalace napájení kolejí u modulů stanic je doporučeno řešit zapojení tak, aby bylo možné v případě potřeby bez náročných úprav vybavit stanici snímači obsazení kolejových úseků pro možnost dohledu nad obsazením kolejí. | Je hodně pravděpodobné, že časem budete chtít řešit určité prvky automatizace a ulehčení v řízení stanic. K tomu se používá, různý software, který ke své činnosti potřebuje znát obsazenost kolejových úseků stanic. Ovšem je hodně nepraktické řešit dělení kolejových prutů na zaštěrkované koleji v dokončeném modulu. Jednoduchý příklad určení kolejových úseků najdete v příloze č. 1. |
Výbava modulu stanice
| požadavek | vysvětlení | |
| Odkládací prostor pro ovladače (na kostře modulu nebo noze). | Když skončíme jízdu s vlakem, případně jen potřebujeme odložit na chvíli ovládač, není modul tím vhodným místem na jeho odložení. Hlavně když je to váš, na kterém jste odpracoval tolik hodin. | |
| Odkládací prostor pro vozové karty (na kostře modulu minimálně lišta; lepší je mít pro každou kolej separátní odkládací prostor pokud možno po celé délce. | Pro odkládání a manipulaci s vozovými kartami je nutný prostor a platí totéž co pro ovladače – vysoká tráva není to nejlepší. | |
| Prostor pro umístění telefonu. | Telefonní přístroj je nutné umístit tak, aby ho bylo možné bez problémů používat. Ohýbat se k telefonu, položenému na podlaze, není příliš pohodlné, lepší je vhodná polička nebo stolek. | |
| Prostor pro upevnění jízdních řádů (pokud možno více odkládacích ploch, pokud možno se svorkami pro list papíru A4). | Jízdní řád, pomůcky pro nákladní dopravu, telefonní seznamy,… jsou pro provoz na kolejišti nutné a je dobré je vyvěsit ve správné výšce. | |
| Prostor pro nepotřebná nebo poškozená vozidla, nářadí, obaly od vozidel, náklady apod. | I zde je řešením polička nebo stolek. | |
| Telefonní přístroj. | Telefonní přístroj pro tónovou volbu. | |
| Prodlužovací přívod 230 V s dostatečným počtem zásuvek (minimálně tolik, kolik potřebuji pro sebe + 1) – nejlépe profesionálně vyráběná, žádné „domácí bastlení”. | Zásuvek není nikdy dost a vždy je potřeba připojit nějaký další spotřebič – třeba nabíječku na mobil. Z bezpečnostních důvodů je bezpodmínečně nutné, aby prodlužovaní přívody, rozbočky a všechna ostatní zařízení, připojovaná k elektrorozvodné síty, odpovídala příslušným předpisům. |
Vlastnosti vozidel
| požadavek | vysvětlení | |
| Vozy je nutné upravit pro vybavení kolejových obvodů. | Nejjednodušším způsobem je natřít nápravu odporovým lakem (osvědčený je lak firmy Uhlenbrock). Po natření každé nápravy zkontrolujeme její odpor (měl by být cca 5 ÷ 15 kOhm). Pracnější, ale preciznější, je osazení nápravy rezistorem v provedení SMD. |
Možné rozdělení kolejových úseků u jednoduché stanice

Možné zapojení výhybky


Schéma zapojení a návrh desky plošných spojů rozvedení sběrnice ovladačů pro moduly stanic
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Schéma zapojení a návrh desky plošných spojů pro přímé a prokřížené připojení zesilovačů ke zdroji signálu – pomocná deska
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Schéma zapojení a návrh desky plošných spojů rozvedení sběrnice ovladačů pro moduly stanic s přepínací možností křížového připojení zesilovačů
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||








