(Nejen) květnová romantika a oslavy narození Karla IV. na zababovských kolejích aneb z hradu do hradu a …

Ve dnech 20. — 22. května 2016 bylo zababovské kolejiště součástí Dne otevřených dveří v areálu bývalé textilní továrny Vonwiller (později Mosilana) v Žamberku. Tato jarní tematická výstava muzea byla zaměřena na technické modely a v jejím rámci byly zpřístupněny rozšířené expozice a prezentovány funkční parní stroje ze sbírek. A naše sekce zde ukázala kousek z toho, co umí.

V pátek k večeru jsme se všichni sešli v místní továrně. Příjezd k vykládce byl bezproblémový — vjezd byl přímo k vratům ve 2. patře. Zde už stála parta s připravenými paletami, které po naložení odvážela na místa určení. Drobnosti a ostatní nezbytnosti se pak také daly vyvážet velkým nákladním výtahem z přízemí od parkoviště. Vykládka tak proběhla velice rychle.

Montáž layoutu byla pomalejší z důvodu přesného výškového ustavení modulů. Podlaha přece jen nebyla tak rovná, jak známe ze sportovních hal — na druhou stranu neměl žádný zdejší správce problém s tím, že by mu naše nožičky mohly do jeho drahé podlahy vytlačit důlečky. 😉 Nicméně, na ráno už zbyly pouze dokončovací práce od Žamberka dál.

V sobotu krátce po desáté hodině začaly chodit proudy lidí, tudíž jsme začali i náš provoz. Po layoutu se pohybovala standardní vozidla, nebyly použity ručně dělané modely. Do provozu byly nasazeny i lokomotivy VI. epochy — Traxx, V 100 RT, Herkules. Ty převážely předpřipravené soupravy — rychlíky, osobáky a 4 nákladní soupravy. Vše jezdilo podle možnosti křižování a kapacity trati po celém layoutu. Vlaky se běžně točily v Karlštejně, Bělé, Žamberku, Kouřimi. Michalovce byly vyhlášeny za širou trať a provozně byly řízeny z Karlštejna. S provozem nám pomohli také členové KMŽ UsTTi.cz a KMŽ Mohelnice, kterým jsme na oplátku rádi odpovídali na zvídavé dotazy a poskytovali rady a zkušenosti.

Součástí haly s naším modulištěm byla sbírka — výstava automobilů od Aerovky po Porsche a depozitář, kde je k vidění mnoho strojů v různých fázích renovace. V hale vedle pak stojí různé motocykly. Všude kolem je spousta místa (je vidět na fotografiích). Délka továrních hal je fascinující. Bylo by zde možné postavit 200 metrové moduliště bez jakéhokoliv otočení. My jsme měli „jenom“ 97 metrů (a našim nohám to stačilo). Na rozdíl od tělocvičny, kde se trať kroutí jako by prostupovala horským masivem, ze bylo skutečně nutné si celou trasu poctivě odšlapat. Však taky záhy Pavel osedlal synovu koloběžku, aby se tolik neunavil při přesunu z jednoho konce layoutu na druhý.

Program byl nabitý, k vidění byla, mimo jiné, spousta parních strojů v akci. K tomu dobré jídlo i pití, vnitřní teplota byla příjemných (jak pro koho) cca 18 stupňů — na rozdíl od venkovních tropických teplot. Návštěvníci byli velice disciplinovaní — až na vzácné výjimky zábrany nepodlézali. Odpovídali jsme jim na spoustu dotazů a měli jsme pro ně také připraveny brožury o našem koníčku.

Po skončení akce pro veřejnost jsme rozmístili vozidla do základního postavení a v cca 19:00 jsme rozjeli první den podle grafikonu, ve kterém jsme pokračovali také v neděli. A budeme v něm pokračovat i následující víkend.

Grafikon byl nápaditě sestaven, obsahoval jak vlaky průběžné, tak manipulační, osobní, motorové i rychlíky.

Moduliště se na rozdíl od setkání, která známe, vyznačovalo jednou zajímavostí — většina obsluh na sebe neviděla.

Poprvé se nám podařilo úspěšně vyzkoušet modelový čas řízený počítačem přes wifi, včetně chatu, kterým se dala sdělovat rychlost času, čas stojí, čas běží (či dotaz — chcete ještě jezdit nebo máte chuť na pivo?).

Kdo v sobotu zaváhal a Dne otevřených dveří se nezúčastnil, má ještě výjimečnou možnost zúčastnit se našeho provozu od 27. — 29. května 2016 a při tom si zároveň prohlédnout vystavené exponáty. Moduliště jsme nechali stát na místě a za týden se opět vracíme na místo zábavy! Přespat lze buď přímo na místě ve vlastních spacácích, nebo na zámku v ubytovně místní střední školy. Kromě toho je zde spousta dalších ubytovacích i stravovacích kapacit.

První část setkání je za námi. Co nám přinese příští týden?

Fotogalerie:

Co nás zde čekalo?

Tady to vše probíhalo.

Jednoduché vybalování.

Stavíme a připravujeme provoz…

Spaní na ubytovně a odpočinek po jízdách.

Co bylo mimo jiné vidět venku.

Trošku jiná měřítka…

Co se pohybovalo po layotu aneb v akci.

Související články: