Termín posledního prázdninového víkendu nám nebyl neznámý. Přeci jen většina z nás je již po dovolené v zahraničí a tak se nám dařilo pořádat “Putovní modulovku”. Dá se tedy říci, že ÚsTTím jsme na její tradici navázali a po mnoha pozitivních ohlasech je pravděpodobné, že v tomto termínu v Ústí zakotvíme.

Akce se konala v prostorách Střední školy automobilní Ústí nad Orlicí, jež v minulosti navštěvoval jeden z našich členů – Martin Dvořák, kterému patří velký dík za domluvu s vedením školy. Její zázemí je přesně šité pro potřeby našich akcí – poměrně velká tělocvična s kvalitním povrchem, ubytování na internátu školy dostupné suchou nohou a školní kuchyně, která se o nás starala opravdu velmi vzorně a nebojím se napsat, že to bylo dosud nejlepší stravování, jaké jsme na modulovce kdy měli.
Z hlediska layoutu byl zvolen koncept dvoukolejky Pardubice – Žďárec u Skutče s navazujícími jednokolejkami na Konec světa a do Polské TC2. Vzhledem k velikosti tělocvičny se tentokrát podařilo velmi přesně odhadnout počet modulů a sestavit layout tak, že bylo všude dost místa a zároveň nezbyl žádný hluchý prostor. Na tomto setkání měly svojí premiéru hned tři stanice a sice Šargoun, Šardice a dokonce nová stanice pro dvoukolejku Adamov.

Po elektrické stránce se o nás vzorně postaral tým okolo Martina Fanty a Vojty Jirmana. V praxi byla ověřena více než dobrá funkce centrály DR5000 na takto velkém layoutu. Bez problémů běžely všechny konstrukční verze ovladačů FRED a bylo možno používat i nejnovější s 24 funkcemi. Stálo by za zvážení, zda-li v budoucnu nepřistoupit i na našich největších setkáních k používání těchto centrál, případně nástupnické centrály od fy. Yamorc, které se mezi naše členy rovněž pomalu rozšiřují.
O grafikon se tentokrát postaral Martin Holzman a úkolu se zhostil velmi obstojně. Velkým úskalím bylo pro něj, jak on sám přiznává, střídání epoch během setkání. A tak mnoho ucelenek muselo mít dvojité poznámky – zvláště pro každé provozní období. Nejen z tohoto důvodu by bylo pravděpodobně nejvhodnější jedno setkání ročně jezdit jako “modernu”. Nasytily bychom tak především mladší členy našeho klubu, které potřebujeme i na ostatních setkáních, protože jsou to právě oni, kdo plní sil jsou schopni stavět rozsáhlé layouty, zvládají s lehtostí mnoho nástrah digitálního světa a jsou schopni nás všechny v mnohých moderních technologiích posunout dále. Protože modulovka není jen o modelaření, vozidlech, DCCčku, ale čím dál více i o zpracování mnoha dat co nejpřehledněji. Ukazuje se, že ten kdo dokáže dobře zpracovat databázi svých vozidel, modulů, zpracovat výstupy z grafikonu a podobně má velký náskok i v provozu a přípravách na setkání.
Jak bylo nadepsáno výše, během provozu jsme tentokrát zvolili výměnu epoch a tedy bylo k vidění nemálo zajímavých vozidel. Svoji premiéru si na setkání odbyly vozy vozy Xmee, tedy jedny z posledních vozů dodaných k ČSD z východoněmecké vagónky Bautzen. V kombinaci s novými Gorilami je tato souprava velmi vkusným doplněním vozového parku především na dvoukolejce. Její majitel rovněž pořídil jeden vůz v provedení celozeleném pro osobní vlaky, který doplňuje vozy Bymee představené v letošní RokyTTnici.
V moderní části provozu se objevilo neméně zajímavých vozidel. Zde prosím dovolte možná moc profesní nadhled, ale Ti z nás, které železnice živí, se mnou budou zajisté souhlasit: Při skládání souprav není cílem vyskládat do soupravy produkci jednoho výrobce za poslední tři roky, ale naopak je vhodné poskládat soupravu co nejvíce odpovídající realitě. Tedy do ucelené soupravy naskládat vozy jednoho, dvou či tří vlastníků a netvořit zbytečné “cirkusy” i když i na ty se občas v provozu narazí.

Závěrem patří poděkovat každému z nás, kdo alespoň nějak přiložil ruku k dílu s pomohl tak k dalšímu velmi úspěšnému setkání. Nezbývá než si popřát zase za rok na viděnou v Ústí a mílovými kroky se vrhnout na přípravu setkání v Rokytnici.
Kuba
Fotky účastníků
Martin Dvořín Dvořák
Martin Fanta a Šimon Hampl
Odkazy jinam
Od Petra Šebely na Google Photos
