Zákupy 2008

5.3. – 9.3.2008

2. mezinárodní setkání modulů TT v České republice

Abstract

The 2nd meeting of TT-ČSD section of club Zababov with the international participation of our German friends took place at Zakupy near Česká Lípa from 5th till 9th of March 2008. Overcomming lots of problems with the layout setup and installation we enjoyed another great meeting.

Stavba

aneb
„Co se může pokazit, to se pokazí — co se nemůže pokazit, to se pokazí taky”

Bohužel hned na začátek musím poznamenat, že jsme tímto setkáním vytvořili smutný zababovský rekord. Stavba a oživení moduliště nám tentokrát trvaly téměř 48 hodin a to je neúnosné. Důvody tohoto stavu jsme rozebrali po odježdění sobotní „session” přímo na místě a proto doufáme, že se to již nebude opakovat. Ostatním kolegům pak nezbývá než popřát, aby se jim náš rekord nepodařilo překonat.

První zlé znamení zaznamenal Pavel Bureš již ve středu doma, když zjistil, že svým autem letos do Zákup z technických důvodů nepřijede a musel narychlo shánět náhradní dopravu. Naštěstí se to podařilo. I tak jsem byl ale překvapen, když jsem do Zákup dorazil kolem desáté večer (o dvě hodiny později proti původnímu plánu), že proti mě stojí dodávka s SPZkou mého rodného okresu.

Jako obvykle jsme stavbu zahájili ve vysokém tempu už ve středu večer. Postupem času, jak ubývalo nepostavených modulů zapojitelných do layoutu, se více a více čekalo na opozdilce. To značně podkopávalo pracovní morálku přítomných a tak se stavba začala protahovat. Další komplikací bylo poměrně velké množství přechodů mezi zababovskými a německými moduly. Tím se stavba moduliště značně drobila na malé kousky a také spojování modulů pomocí truhlářských svěrek trvá déle než pomocí klasiky — šroubku a matičky.

Na tomto místě se hodí pochválit kolegy z KMŽ Hôrky. Přijeli mezi prvními, hned se pustili do stavby nejen svých modulů, vše měli vzorně připravené!

z2008001
Koordinátor Pavel i s posilou na nás dohlížel shora, ale stejně se nám prostoje nevyhýbaly.

Další pochvalu si zaslouží Pavel Štěpánek, který kvůli pracovnímu zaneprázdnění nemohl přijet dříve než v pátek večer. Shodou okolností jsem byl přiřazen do skupiny, která dostala Pavlovy moduly na starost. „Jak asi sestavíme Výpravčice”, říkal jsem si. Ale když jsem viděl, jak nás Pavel, vybavil tak bylo jasné, že to zvládnout musíme!

z2008002

z2008003
Všechno popsané a pečlivě zabalené, ale hlavně ten manuál ke stavbě byl vynikající. Díky Pavle, moc nám to pomohlo!
z2008004
Bohužel ani tady se nám problémy nevyhnuly — jeden ze spojovacích čepů se uvolnil a poškodil a bylo potřeba rychlé odborné pomoci. Pavel Boháč to ale zvládl skvěle.

Když pak dojížděli opozdilci — ale měli to opravdu daleko — tak už na ně čekala brigáda nosičů a stavěčů. Tak se vždy mezery v layoutu rychle zaplňovaly. Ve čtvrtek odpoledne jsme měli moduliště zcela postavené a přešli jsme k další fázi — zapojení a oživení.

z2008005
Jens pomalu ještě ani nevystoupil z auta a už se moduly z jeho vleku stěhovaly do haly.

Zapojování rozvodů X3 a vůbec celého DCC bylo odlišné od předchozích setkání, a to z několika důvodů. Jedním bylo, že layout byl největší jaký jsme v TT kdy měli a už minulý rok byly problémy, které jsme přiřkli velikosti layoutu. Druhým důvodem pak také bylo to, že jsme plánovali poprvé v TT vyzkoušet LocoNet a LNboxy.

Dohodli jsme se, že začneme jezdit na systému XpressNet od Lenze a teprve druhý den přejdeme na LocoNet. Bohužel specialistu na lenzovské DCC Davida Suchého zdržela vichřice Emma v práci a tak jsme museli začít bez něho. Tím věci začaly nabírat další skluz.

Nakonec se nám vše podařilo zapojit, vyzkoušet a vyladit. Zhruba v jednu hodinu v noci jsme se odebrali do postele s pocitem, že druhý den ráno bude vše fungovat tak, jak má.

z2008006
Naši junioři nebyli ochotní čekat, až zprovozníme velký layout a pustili se do modulovky po svém. Jak jednoduché — žádné problémy s nekompatibilními rozhraními, o nějakém DCC ani nemluvě.

Druhý den jsme už jen dořešili drobné problémy s nefungujícími banánky, nespolehlivým připojením DCC centrály k počítači (všichni jsme si mohli hlavu ukroutit, to se opravdu nikdy před tím nestalo) a rozvodem hodinového signálu. Kvůli tomu jsme první „session” museli třikrát restartovat, ale nakonec se vše v dobré obrátilo.

z2008007

z2008008
Celkové pohledy na sestavené moduliště ukazují, jak velké sousto jsme si tentokrát ukousli.

Provoz

aneb
jaké to je, když se práce ujme profesionál

Provozním tématem našeho setkání tentokrát byla příhraniční oblast se zajímavou peáží přes území NDR. Přípravě grafikonu se věnovali Petr Novotný (tradičně) a Petr Šimral (nově). Byl jsem hodně zvědavý jak se jim grafikon povede, když na jeho přípravu bylo tak málo času. Oba autoři si velice chválili program Grafikon od kolegů z Ostrama. „Bez něj bychom to nedokázali” shodli se oba.

z2008009

z2008010
Petr Šimral ještě během stavby operativně dolaďuje pomůcky k provozu podle aktuálních podmínek. Ve vlastním provozu nám pak byl zdatným dirigentem.

Bylo znát, že Petr Šimral je v železniční dopravě profesionál. Provoz peáží i přeshraniční byl podle jeho slov konečně takový, jaký by byl i ve skutečnosti. Tedy už žádné posílání zátěže pro německé stanice českými manipuláky. Pěkně „Pn-kou” do Šumperka, tam proclít a šup jinou „Pn-kou” do NDR a dále již v režii DR. I osobní doprava na peáži byla řešena tak, že české vlaky stavěly jen na území ČSSR a německé jen na území NDR. Někomu to sice dělalo problém pochopit, ale pro ostatní to bylo zajímavé poučení.

z2008011

z2008012
A tak se na kolejích potkávala vozidla ČSD (v Hornej Štubni od našich kamarádů z Hôrek nahoře) a DR (v Dahme od kolegů z Německa dole).

Hlavním cílem nákladní dopravy byla opět (stejně jako při minulém setkáni v Roßweinu) stavba dálničního mostu — ne všichni ho napoprvé viděli. Tento úkol do velké míry zatěžoval oba uzly našeho moduliště (stanice Bělá pod Bezdězem a Svor) a také již zmiňovanou peáž. Kromě toho připravil Jirka Poucha hodně zajímavých přeprav pro naše manipuláky.

Kolegové z Německa si pak nákladní přepravu na layoutu připravovali sami. Bylo zajímavé sledovat Thomase, jak nenápadně přišel k našemu skryťáku, postavil na odkládací plochu Eas s příslušnou vozovou kartou a nákladovým lístkem a beze slova vysvětlení opět odešel. Pak jen nenápadně sledoval, jak vůz putuje téměř celým layoutem až do jeho Dahme. Myslím ale, že jsme ho nezklamali, protože navečer tam vůz opravdu byl.

z2008013

z2008014
Štěrk na stavbu mostu se těžil v kamenolomu Pecka, obsluhovaném z Nového Oldřichova (vlevo) a vozil se peáží přes Svor (vpravo) do Týniště.

Most jsme bohužel postavit nedokázali. Odjezdili jsme málo modelových dní a také se nesešlo dost hlubiňáků na dopravu prefabrikátů. I tak mne překvapilo, kolik prefabrikátů bylo v Týništi v sobotu večer. Kdybychom maličko zašvindlovali a nějaké donesli letecky, možná by most postavit šlo. Tak snad někdy příště.

z2008015
I pro tyto vozy byl připraven speciální oběh. Vezly lustry ze sklárny v Kamenickém Šenově pro novostavbu Nové scény Národního divadla. Bohužel vlivem technické závady na spřáhlu jednoho z vozů došlo ke zpoždění dodávky.

Po malých kolejích

aneb
výlet Klubu železničních cestovatelů do Zababova

V sobotu nás navštívili naši kolegové z Klubu Železničních Cestovatelů. Díky úsilí Petra Novotného byl pro ně připraven velice zajímavý program. Do Zákup přijeli vlakem o normální velikosti a v tělocvičně přestoupili do vlaku zvláštního. Pro železniční cestovatele nic neobvyklého až na to, že ten vlak byl 120x zmenšený.

z2008016

z2008017
Zvláštní vlak vypravený pro KŽC

Na zvláštní vlaky KŽC bylo myšleno již při přípravě setkání a tak pro ně byl v grafikonu zaveden zvláštní turnus. To by však nebyli železniční cestovatelé, aby do naší pečlivě připravené akce nevnesli něco chaosu. Vlaky zásadně nevyjížděly ve stanovených časech a vlivem četných fotozastávek ani nedodržovaly jízdní doby. Tím cestovatelé značně zamotali hlavu nejednomu výpravčímu.

z2008019

z2008018
Týniště v jednu chvíli okupovali celé, čímž závažně narušili výstavbu nového dálničního viaduktu. I na peážní trati na území NDR jezdily zvláštní vlaky podle svých pravidel.

Doufáme ale, že se jim na našich malých kolejích líbilo stejně jako na těch velkých skutečných a že se s nimi zase v budoucnu setkáme.

Pamětní kámen

aneb
překvapení našich německých kamarádů

Hodně dlouhou dobu zůstávala větev na „Zadní Puntíkov” nedostavěná a nepřipojená k layoutu. Po příjezdu kolegů z Německa byla najednou dostavěna. Proč ale čekat kvůli německému skryťáku, který je až na konci layoutu, vrtalo mi hlavou. Malého modulku jsem si nejprve nevšiml, ani nevím kdo ho tam doplnil. Že by byl německého původu mě ani nenapadlo, vždyť má naše rozhraní.

z2008020
Onen nenápadný modul. Nějakou spojitost s mostem naznačovala jen plošinka, připomínající jeden prefabrikát.

Na konci první odjezděné „session” dorazil do Bělé zvláštní vlak s „hlubiňákem” naloženým jakýmsi kamenem a čímsi pod plachtou, s jeřábem a několika pracovními a jedním salonním vozem. Opravdu zvláštní sestava. Všichni jsme byli sezváni k minimodulu. To už nám začínalo svítat, že to bude nějaká odpověď na stavbu mostu loni v Roßweinu.

z2008021

z2008022
Zvláštní vlak dorazil na místo a za přihlížení všech účastníků se Jens pustil do díla.

V reálném čase byl nejprve jeřábem vyložen kámen, vybalen z přepravní konstrukce a umístěn a upevněn na připravený podstavec na modulu. Pak přišla na řadu tajemná věc pod plachtou. Jens ji přilepil zakrytou plachtou — kdo umí, ten umí.

z2008023

z2008024
Scéna v průběhu operace

z2008025

z2008026
Na slavnostní odhalení k pomníku zacouval i vlak tak, aby delegace nemusela ze salonního vozu daleko pěšky.
z2008027
Vyvrcholením celé show byl Mathias v uniformě číšníka a s odznakem MITROPY, roznášející šampaňské!
z2008028
Celkový pohled na scénu po slavnostním odhalení pamětní desky.

z2008029

z2008030
A ještě pár detailů na závěr.

Závěr

aneb
vzhůru do Roßweinu

I přes počáteční obtíže se nám podařilo další velké setkání. Ukázalo zcela zřetelně nutnost dalších změn pro pokračování našeho rozvoje. Uvidíme, co nám další setkání přinesou.

z2008031
Tihle všichni se moc dobře bavili.