Listopadová pohoda v cukrovaru

Stalo se již tradicí, že některý z podzimních prodloužených víkendů rádi trávíme v Dobrovických muzeích. Letos setkání proběhlo ve dnech 16. až 20. listopadu 2016. A opravdu se vydařilo. Přišlo se na nás podívat nejvíce lidí v historii naší zdejší účasti. Každý den se do sálu valila spousta návštěvníků, aby se podívali, co jsme pro ně připravili. Hned ve čtvrtek byl překonán loňský rekord – 330 platících návštěvníků! Pátek byl pracovní den, přišlo „jen“ 213 návštěvníků. V sobotu dorazilo 328 platících návštěvníků a za dopoledne v neděli jich přišlo 152. A jako každý rok, i letos, někteří dorazili na výstavu, až když jsme již nakládali do aut. Máme radost, že zájem o našeho koníčka roste a že se každoročně můžeme pochlubit něčím novým.

Letos byla v Dobrovici poprvé úzkokolejka TTe. Její součástí byla regulérní trať Lom Petr*Bezruč – Benešov na Lipou zastávka – dopravna Pacova Hora. Zde byly k vidění TU 29 a TU 47 s Balmem/ú a brzdami i mnoho osobních i nákladních úzkorozchodných vozů.

ttcsd201611dobrovice04_dsc01936

Layout byl koncipován jako loni – do tvaru podkovy. Po layoutu se tentokrát nepohyboval žádný Sergej ani Brejlovec. Nákladní přepravu zajišťovaly „Barča“ a „Štokr“, na osobní vlaky byly nasazeny ozvučené „Zamračené“. Ke konci provozu byl nasazen také ozvučený „Kocour“. Po layoutu se pohybovaly dvě osobní soupravy a jedna rychlíková, k tomu vlaky manipulační, přestavovací, vyrovnávkové i průběžné nákladní. Přepravovalo se uhlí, řepa a vápenec do cukrovaru, dříví na pilu do České Skalice, odtud do okolí se převážela prkna. Také se všichni předbíhali, jaké nejexotičtější zboží pošlou na vlečku Tuzexu do Kouřimi. V layoutu obíhaly i kurzy poštovní, spěšniny a „zetky“ pro přepravu mléka. Jedna standartní přepravovala mléko do Kouřimi, druhá obíhala z Pacovy Hory po úzkorozchodné trati na podvalnících. V lomu probíhala překládka na normální rozchod a dále jela klasicky z lomu přes Českou Skalici do Týnova zařazena na normálním vlaku. Mezi Lomem Petr*Bezruč – nádražím úzkorozchodné dráhy a zastávkou Tetín byla přípojová vazba mezi vlaky osobní dopravy včetně překládky pošty a spěšnin. V jedné sejšně jsme také vyzkoušeli po úzkokolejce přepravit i čtyřnápravový klasický „Y“ vůz. Úspěšně úzkokolejkou projel. Bohužel, při zpáteční jízdě nevydržel namáhání brzdový vůz řazený za lokomotivou. Vykolejil a na mostě přes normálně rozchodnou trať se zřítil až do potoka pod normálně rozchodnou trať. Toto ostatně nebyla jediná mimořádná událost setkání. Z těch závažnějších: chybou výpravčího došlo k protisměrné jízdě Česká Skalice – odbočka Jezero. Na štěstí bez následků. Soupravy se zastavily od sebe 5cm u zastávky Tetín. Dále jely dvakrát vlaky do kusé koleje odbočky Jezero z důvodu chyby obsluhujícího výpravčího. Pár „skorokolizí“ se stalo u cukrovaru z důvodu nepozornosti – projeté návěstidlo (nesvítilo, jen občas hýbalo ramenem). Na přání malých návštěvníků byl občas vypraven Leoexpres a BR 201 s pruskými oddílovými vozy. Toto okavýpulné setkání generací bylo nejčastěji k vidění v Kouřimi.

ttcsd201611dobrovice05_dsc01619ttcsd201611dobrovice06_dsc01658ttcsd201611dobrovice06_dsc01857ttcsd201611dobrovice06_dsc01820

V předsálí vedla Ivana s holkami dílničky. Vznikla zde spousta obdivuhodných děl – obrázků i dioramat s domečky, cestami apod. K tomu byl tradičně doprovodný program muzeí – výroba či malování mašinek. Samozřejmostí tu již jsou informační nástěnky o Klubu Zababov a promítání z našich akcí. Nově jsme připravili informační sešity pro větší informovanost návštěvníků o našem koníčku. Pro návštěvníky jsme jezdili denně od 9:00 do 12:00, 13:00 až 18:00, v neděli do 12:00. Ačkoliv byl grafikon postaven na čas 1:5, v neděli probíhal provoz v čase 1:6. Celkem jsme odjeli pět celých 24 hodinových sejšen. Novou šestou sejšnu jsme v 11:55 už nezačínali.

A komu za to vše poděkovat? Určitě všem, kteří byli na místě po celou dobu akce, ale i těm, co se na nás přijeli podívat a eventuálně nám i pomoci. Rádi jsme mezi námi viděli „tatínka“ této akce Honzu, nebo např. kamarády z ÚsTTí. Díky za skvělé linecké mašinky i jiné mňamky Jítě i ostatním rodinným příslušníkům. Hostů bylo opravdu hodně a nás účastníků tentokráte taky. Takže díky všem, ale vyjmenovávat všechny nebudu. Doufám, že se na mě nebudou zlobit.

ttcsd201611dobrovice06_dsc01741

Díky za skvělý layout Michalovi. Díky za zajímavý grafikon Petrovi a Mírovi. Díky za hustou nákladní přepravu Sašovi. Lidé v osobácích se přepravovali díky Petrovi. Díky za bezproblémové jízdy strojů Mírovi. Díky za tisk kompletního GVD PaMimu. Díky výpravčím za trpělivost a stále dobrou náladu: Kouřim – Jirka, Česká Skalice – Olda, Týnov, Jezero, Jehličná – Petr, cukrovar – Saša, Na konci světa – členové modelářského klubu Česká Skalice – Pavel A., Petrové K, Kuba, Lom Petr*Bezruč – Míra, celá úzká – Body, Honza a Míra. A my všichni ostatní jsme si perfektně zajezdili a ke konci setkání již mnozí ani nemuseli koukat do jízdních řádů.

A samozřejmě děkujeme za pozvání Dobrovickým muzeím, za zázemí, které nám poskytují a za jejich péči o nás.

ttcsd201611dobrovice07_dscn4032

Sedmé setkání v Dobrovici je úspěšně za námi! Ráda vás všechny uvidím na osmém setkání, které proběhne pravděpodobně v termínu 16. až 19. listopadu 2017!

Zorka (za odborného našeptávání Petra)

Fotoreportáž

  1. Začínáme stavbou. Šla rychle od ruky. Před půlnocí bylo hotovo. Ale jen díky Michalovi! Hodiny byly pro všechny velký oříšek, nikdo se k sestavování nehrnul. Nakonec se našli odvážní, kterým po čase Michal rád pomohl. Prostor jsme zaplnili opět stylem písmene U – návštěvníci tak mají lepší možnost sledovat celý pohyb po layoutu. Layout byl jako vždy doplněn informacemi (na nástěnkách, u modulů, informačními sešity, promítáním).
  2. Setkání bylo již sedmé, ale vždy je tady krásně. Vždy je tady o nás pěkně postaráno, podruhé jsme měli zařízené ubytování v Sýčině a pan kuchař slíbil, že příště už budou dukátové buchtičky. A ani my se nijak nezanedbáváme. Posilnit se do práce a odměnit se za práci, to je potřeba. („Roz, o, do“ – rozumí jen účastníci ). A setkání bylo zpestřeno dílničkami pro děti – občas nebylo poznat, jestli se tvoření líbí víc dětem nebo dospělým.
  3. Každý den se začíná čištěním kolejí. A pak šup šup – výpravčí do stanic a strojvedoucí pro sešiťáky – čas běží! A návštěvníci okukují, co jsme jim letos připravili. Kromě jiného i na jejich přání – okavýpulné (Sašovo termín, chápu, že z toho pohledu měl osypky a stály mu hrůzou i vousy na bradě) setkání generací. K tomu pár nepřipravených mimořádných situací a o zábavu je postaráno. Hlavním lákadlem je cokoliv, co vydává reálný zvuk. A takových vozidel letos byla zařazena většina.
  4. Letošním lákadlem byla také úzkokolejka. Klobouk dolů před těmi, kteří dokáží vytvořit tak reálné vozy a vozidla a reálný provoz a přechod mezi úzkou a normálně rozchodnou tratí. Spolupráce obou rozchodů byla úctyhodná. Pořád se tam „něco“ dělo. Došlo i k několika mimořádným situacím.
  5. Tradiční cukrovar též fungoval na jedničku. A i v ostatních stanicích vládl čilý dopravní ruch. Vše jezdilo na čas díky zodpovědným výpravčím i strojvedoucím. Někteří zvládli dokonce jízdní řád nazpaměť.
  6. Přepravy byly různorodé. Po layoutu jezdily různé soupravy (viz reportáž).
  7. Věřím, že celé setkání si užili návštěvníci i hosté (na fotografiích výše) ale i ti, kteří od středy do neděle předváděli, jak to na železnici chodí a co obnáší náš koníček. Jako vždy, kromě provozu, rádi odpovídali na veškeré dotazy návštěvníků.

Fotky z akcí

Facebook Oldy Karlíčka

Fotografie Honzy Šticha

Fotky Jardy Dlohošky na rajče.cz.

Video kolegů z České Skalice na youtube