Zápisky za Zákup

V únoru 2020 se konalo tradiční setkání v Zákupech sekce TT-ČSD. I malé skupině N-ČSD se dostalo možnosti prezentovat nové své moduly. Byla středa 12. února 2020, svítilo sluníčko. Jako každé setkání byla naše auta naložena.

V 10:09 zapípal mobil a čtu SMS zprávu – Jsem nemocen a v nemocnici. Nevím jestli se i zároveň zatáhla obloha mraky, ale je to možné. Začal jsem řešit, jestli a jak by bylo možné moduly nemocného člena odvést. Pokládal jsem si otázky: Má moduly sbaleny? Sbalil i drobnosti okolo – booster, ovládací pult, poličky? Jak vyřešíme vozidla a vozy?

Musím říci, že pokud řešíme absenci o které víme týden dopředu, tak je to problém, ale jde řešit. Je čas rozdělit úkoly – vyzvednout moduly, zajistit náhradní příslušenství (LN boxy, boostery apod). Ale ten stejný den? Už je to těžké. Jen nás hrstka a rozhodnutí nebylo lehké, ale dobře jsme udělali, že jsme setkání nezabalili úplně a vyrazili jen s pastou a zubní kartáčkem. Pro nás „bezmoduláře“ to byly čtyřdenní prázdniny a výborně jsme si zajezdili v TT layout. A přidali jsme i ruku k dílu a pomohli stavět a bourat.

O tom, jak vypadalo setkání z pohledu TT části, tak obšírně popisuje jejich reportáž. Bylo by to nošení dříví do lesa popisovat, jak se akce podařila. Na konci jejich reportáže najdete mnoho fotografií a videí ze setkání.

V naší reportáži se podíváme na to, na co byl čas. Děkuji kolegovi z TTe a TT-ČSD za přivezený merlík osinatý. Nedalo mi to a pokusil jsem se demonstrovat kolegům výrobu listnatých stromků. Pokud se chcete dozvědět více o pěstování a tvorbě stromků, čtěte na stránkách Zababova nebo Vidrholce.

Dále části reportáže věnuji novinkám v layoutu, na které jsem si vzpomněl.

  • Radimovo – stáčírna pohonných hmot. Kontejnery už tolik netáhnou, tak si majitel postavil novou vlečku. Zachoval původní odbočení z tratě a přidal jen modul stáčírny. Nyní jsou vlečky dvě a majitel se rozhodne, jakou na setkání přiveze. Moduly lahodí oku, je vidět, že majitel má cit pro krajinu a dobře nacvičené pohyby rukou pro flokování. Každý, kdo flokoval, ví jak z toho bolí ruka.
  • Pozvolna se rodící detaily v Liticích nad Orlicí – je radost pohledět na přesnost zaštěrkování, detaily mechu a plevelu v kolejích.
  • Dálková obsluha výhyben na trati – výborná práce elektromaniaka. Jedno centrální pracoviště, tři odbočky, dálkové ovládání výhybek a návěstidel a vizuální přenos obrazu do centrálního pracoviště. Jelikož jsem šel okolo, pokusím se popsat základní prvky systému:
    • 1 PC + 2 monitory pro centrální pracoviště
    • Nabídky a odhlášky z okolních stanic pomocí RGZM (jeden člověk by nestačil vůbec brát telefony)
    • Instalace a rozdání 5 notebooků do stanic s RGZM – Bělá, Červený Kostelec, Karlštejn, Litice
    • Design topologie sítě a její vytvoření v místě setkání – router switche, WIFI routery.
    • Montáž kamer IP kamer a zajištění přenosu dat do centrálního pracoviště, napájení kamer (PoE)
    • Samotné odbočky – Arduino NANO, Ethernet Shield, Servo shield. Vývoj SW pro jejich dálkové ovládání.
    • Vývoj a odladění řídícího SW na PC centrálního pracoviště pro dálkové ovládání odboček.
  • Staronový Lom Pecka – lom přešel pod nového majitele a prošel výraznou rekonstrukcí.
  • Nádherný layout na úzké se zajímavým grafikonem

Během setkání se mi povedlo vyzkoušet všechny možné pozice:

  • Výpravčí v Tomášově
  • výpravčí ve velkém skryťáku Michalovce
  • strojvedoucí osobních vlaků na české i polské trati
  • výpravčí v Martinicích na Hané

Musím říci, že vším, čem jsem byl, byl jsem rád. Kdo trochu jen zná modulovku, tak ví, že si člověk postaví stanici a pak v ní musí sloužit. Tady jsem byl každý 1/2 den někde jinde. 🙂

Rád bych na konci poděkoval kolegům z TT-ČSD za setkání, opravdu jsem si jej užil a rád se zase účastnil v příštím roce.

Díky

P.S. Mimochodem, byl otevřen bufet přímo v hale. Alespoň, že člověk mohl spláchnout zlatavým mokem obědy a večeře.