V únoru 2020 se konalo tradiční setkání v Zákupech sekce TT-ČSD. I malé skupině N-ČSD se dostalo možnosti prezentovat nové své moduly. Byla středa 12. února 2020, svítilo sluníčko. Jako každé setkání byla naše auta naložena.
V 10:09 zapípal mobil a čtu SMS zprávu – Jsem nemocen a v nemocnici. Nevím jestli se i zároveň zatáhla obloha mraky, ale je to možné. Začal jsem řešit, jestli a jak by bylo možné moduly nemocného člena odvést. Pokládal jsem si otázky: Má moduly sbaleny? Sbalil i drobnosti okolo – booster, ovládací pult, poličky? Jak vyřešíme vozidla a vozy?
Musím říci, že pokud řešíme absenci o které víme týden dopředu, tak je to problém, ale jde řešit. Je čas rozdělit úkoly – vyzvednout moduly, zajistit náhradní příslušenství (LN boxy, boostery apod). Ale ten stejný den? Už je to těžké. Jen nás hrstka a rozhodnutí nebylo lehké, ale dobře jsme udělali, že jsme setkání nezabalili úplně a vyrazili jen s pastou a zubní kartáčkem. Pro nás „bezmoduláře“ to byly čtyřdenní prázdniny a výborně jsme si zajezdili v TT layout. A přidali jsme i ruku k dílu a pomohli stavět a bourat.
O tom, jak vypadalo setkání z pohledu TT části, tak obšírně popisuje jejich reportáž. Bylo by to nošení dříví do lesa popisovat, jak se akce podařila. Na konci jejich reportáže najdete mnoho fotografií a videí ze setkání.
V naší reportáži se podíváme na to, na co byl čas. Děkuji kolegovi z TTe a TT-ČSD za přivezený merlík osinatý. Nedalo mi to a pokusil jsem se demonstrovat kolegům výrobu listnatých stromků. Pokud se chcete dozvědět více o pěstování a tvorbě stromků, čtěte na stránkách Zababova nebo Vidrholce.
Dále části reportáže věnuji novinkám v layoutu, na které jsem si vzpomněl.
- Radimovo – stáčírna pohonných hmot. Kontejnery už tolik netáhnou, tak si majitel postavil novou vlečku. Zachoval původní odbočení z tratě a přidal jen modul stáčírny. Nyní jsou vlečky dvě a majitel se rozhodne, jakou na setkání přiveze. Moduly lahodí oku, je vidět, že majitel má cit pro krajinu a dobře nacvičené pohyby rukou pro flokování. Každý, kdo flokoval, ví jak z toho bolí ruka.
- Pozvolna se rodící detaily v Liticích nad Orlicí – je radost pohledět na přesnost zaštěrkování, detaily mechu a plevelu v kolejích.
- Dálková obsluha výhyben na trati – výborná práce elektromaniaka. Jedno centrální pracoviště, tři odbočky, dálkové ovládání výhybek a návěstidel a vizuální přenos obrazu do centrálního pracoviště. Jelikož jsem šel okolo, pokusím se popsat základní prvky systému:
- 1 PC + 2 monitory pro centrální pracoviště
- Nabídky a odhlášky z okolních stanic pomocí RGZM (jeden člověk by nestačil vůbec brát telefony)
- Instalace a rozdání 5 notebooků do stanic s RGZM – Bělá, Červený Kostelec, Karlštejn, Litice
- Design topologie sítě a její vytvoření v místě setkání – router switche, WIFI routery.
- Montáž kamer IP kamer a zajištění přenosu dat do centrálního pracoviště, napájení kamer (PoE)
- Samotné odbočky – Arduino NANO, Ethernet Shield, Servo shield. Vývoj SW pro jejich dálkové ovládání.
- Vývoj a odladění řídícího SW na PC centrálního pracoviště pro dálkové ovládání odboček.
- Staronový Lom Pecka – lom přešel pod nového majitele a prošel výraznou rekonstrukcí.
- Nádherný layout na úzké se zajímavým grafikonem
Během setkání se mi povedlo vyzkoušet všechny možné pozice:
- Výpravčí v Tomášově
- výpravčí ve velkém skryťáku Michalovce
- strojvedoucí osobních vlaků na české i polské trati
- výpravčí v Martinicích na Hané
Musím říci, že vším, čem jsem byl, byl jsem rád. Kdo trochu jen zná modulovku, tak ví, že si člověk postaví stanici a pak v ní musí sloužit. Tady jsem byl každý 1/2 den někde jinde. 🙂
Rád bych na konci poděkoval kolegům z TT-ČSD za setkání, opravdu jsem si jej užil a rád se zase účastnil v příštím roce.
Díky
P.S. Mimochodem, byl otevřen bufet přímo v hale. Alespoň, že člověk mohl spláchnout zlatavým mokem obědy a večeře.