Quo vadis N-scale aneb Kam směřujeme?
Aktualizace: 17. XI. 2013
Na této stránce bychom chtěli alespoň ve stručnosti představit naše cíle a představu o tom, kam se svou modulovkou směřujeme.
V první řadě jsme vzali za své zásady, na kterých vznikl celý Zababov. Máme tím na mysli podporu a rozvoj modulovky v České republice (v našem případě především ve velikosti N), stejně jako nadšení z poznávání nových a zajímavých stejně „postižených“ jedinců, vzájemnou slušnost a ohleduplnost a hlavně pak pohodu při společném „hraní si“.
Skladba lidí, kteří se tu sešli, i jejich zájmy jsou poměrně různorodé. Zatímco někteří z nás se „vyžívají“ ve stavbě modulů, jiní jsou spíše specialisty a nadšenci pro organizování provozu, což se skvěle využije pro přípravu GVD pro setkání. Uplatní se u nás jak modelář orientovaný na stavby a přestavby vozů (bez nich se dnes bohužel N-kař zaměřený na provoz ČSD stále neobejde), stejně jako člověk mající zalíbení v elektronice a DCC. V neposlední řadě jsou i zájemci o službu výpravčích, strojvedoucích a přípraváři nákladního provozu. Zkrátka každého může bavit něco trochu jiného, ale ve výsledku si pomáháme navzájem, takže nakonec se baví každý.
Moduly
Na naší N modulovce se snažíme zachytit období cca 70. let 20. století na kolejích ČSD. Modeláři označují toto období jako přelom „epoch III a IV“. Nejvíce nás oslovují nezatrolejované, především jednokolejné tratě. Do budoucna ale již vzniká i dvoukolejná trať. Ve vzdálenější budoucnosti chceme zkusit i elektrifikaci. Sice zatím jen na motivy lokálky Rybník – Lipno, ale budoucnost je vždy otevřená. Taktéž „cestování v čase“ mezi epochami není vyloučeno.
Naše moduly při provozu vždy znázorňují část „virtuální“ sítě železničních tratí. Provoz je vždy šitý na míru uspořádání našich modulů, s cílem co nejzajímavějšího provozu na setkání.
Na hlavních tratích lze projíždět s dlouhými rychlíky, „těžkými“ nákladními vlaky a celkově probíhá hustý provoz podle předpisu D2.
Na lokálkách se mohou doslova „vyřádit“ milovníci romantiky, osamělých motoráčků i zapadlých staniček s pozůstatky z dob dávno minulých. Provoz na nich probíhá podle Předpisu pro zjednodušenou dopravu D3.
Protože je zcela pochopitelné, že takové velikosti sítě, která by nám umožnila bohatý provoz na hlavní trati a současně odpovídající provoz na lokálkách, nelze dosáhnout ze dne na den, stanovujeme si občas priority staveb modulů. V současné době směřujeme stavbu spíše na traťové moduly, bez nichž by naše úseky mezi stanicemi byly ochuzené.
Ovládání
Ovládání stanic (výhybek) sice nemáme „normované“, ale stále více se spontánně snažíme přiblížit systém ovládání co nejvíce k realitě ČSD. Počínaje mechanickým přestavováním, uzamykatelnými ovladači, přes elektronické systémy, které simulují reálné zařízení JOP anebo reléové zabezpečovací zařízení. Do budoucna chceme zkusit vytvořit i stanici ovládanou výhybkovými a návěstními pákami. Všechny systémy mají svá pro i proti. Je jen na zájemcích o stavbu stanice, kterou cestu zvolí. Vzájemné porady členů jsou vždy samozřejmostí.
Vozidla
Jak již bylo naznačeno výše, český N-kař si v této oblasti musí pomoci většinou sám. Máme několik možností. Malosériové výrobky, hromadné přelakování a přeznačování použitelných továrně vyráběných vozidel a v současné době se snažíme i o výrobu vozidel z leptů, ať již koupených nebo vlastních, které si sami připravíme. Tímto směrem hodláme dále pokračovat. Vrcholem aktivit v oblasti vozidel bude i jejich patinace.
Setkání
Setkání se plánují cca na rok dopředu, po vzájemné dohodě tak, aby žádné nebylo v kolizi s termíny ostatních akcí klubu, případně FREMO. Stanovili jsme si minimální počet tří setkání za rok. Tato setkání jsou jak provozní, tak stavební. Při stavebních plánujeme i malá provozní moduliště na zkoušení a ladění nových vozidel, ale i pro zájem o provoz dětí členů. Protože jsme se již rozrostli, chceme plánovat do budoucna i tematická provozní setkání. Např. hlavní trať s odbočkou, síť lokálek D3 a v budoucnu třeba i odklonová trať vedle hlavní. Nadále máme v plánu pokračovat v tradici pořádat každý lichý rok v Praze provozní FREMO setkání.
Vzdělávání
Stále se snažíme vzájemně se dělit o nové zkušenosti, poznatky a zjištěné informace. Toto vše si předáváme různými formami komunikace. Drobnosti třeba jen přes internet, složitější třeba setkáním u nějakého dobrého moku. Do této oblasti můžeme zahrnout i stavební setkání, různé exkurse na zajímavá místa z historie i současnosti železnice a přednášky na setkáních. Vše je jen na domluvě členů, podle jejich zájmu.
Do jaké míry a jak rychle se nám vše daří realizovat, závisí mimo jiné také na tom, kolik dalších ochotných a nadšených modelářů se k nám rozhodne přidat. Rádi mezi sebou uvítáme jakéhokoliv zájemce o modelaření v naší nejmilejší velikosti, ať už se rozhodne „trhat rekordy“ ve stavbě modulů nebo přispěje ke společnému dílu třeba pomocí při stavbě moduliště.
Pro Zababov připravili Dan Buchtela, Franta Krása a Ondra Vopelák, sekce N-scale