Setkání N-kové modulovky v Blansku

16.-19. června 2005

Další z řady setkání, na nich jsme se sešli, abychom z modulů jednotlivých členů postavili své velké N-kové kolejiště, se uskutečnilo v polovině června 2005 v Blansku v hotelu Panoráma.

Tak takhle to vždycky začíná. Moduly jsou vybaleny z přepravních beden a začínají se postupně stavět na nohy. Potom teprve následuje sestavování layoutu.

Úžasné okolí Moravského krasu nám už důvěrně známé z předchozích dvou stavebních setkání, která se zde konala, a téměř komorní prostředí pomohly vytvořit úžasnou atmosféru, kde se musel dobře cítit každý, kdo pobyl alespoň pár hodin.

Na tomto snímku je viditelná velká většina hlavní tratě vycházející z Brna (dolní okraj obrázku) a pokračující přes Podolí do skryté stanice Staré Splavy.

Opačný pohled do sálu ukazuje mimo jiné podstatnou část lokálky.

Traťový úsek mezi Brnem a Podolím.

Opět jeden z typických pohledů do Podolí.

Chvílemi bylo v Podolí opravdu „husto“.Jenom aby sem teď do toho ještě neposlali z Brna osobní vlak… 🙂

A že těch návštěv bylo. Setkání bylo totiž zejména během víkendu typické velkou účastí hostů, a to jak z ostatních sekcí Zababova, tak hostů neklubových. Někteří z nich začali pod vlivem zážitků z provozu, který si mohli na vlastní kůži vyzkoušet, uvažovat vážně o tom, že se k nám přidají, někteří tak dokonce učinili na místě samém. Svým způsobem unikátní je v tomto směru skutečnost, že jedním z nových členů byla také žena, čili první modelářka v Zababově! Takže teď budeme muset v e-mailových konferencích přestat používat dosud obvyklé oslovení „Ahoj kluci“ 🙂

Táňa, první členka Zababova, zase tak úplným nováčkem na našich akcích není, protože prakticky pravidelně doprovázela na předchozích setkáních svého manžela (tedy tehdy ještě přítele) Ondru a byla mnohdy platným pomocníkem při provozu.

Setkání v Blansku mělo pro nás velký význam. Představovalo totiž jakousi generálku před podzimním setkáním N-kařů FREMO. Bylo poslední příležitostí odladit si některé činnosti, ale i provoz s ovladači FRED, jak bude zmíněno dále. V Blansku jsme si navíc stihli před podzimním setkáním v Praze rozdělit úkoly kdo a jak se na jeho přípravě bude podílet.

Skalnatý dvojmodul s tunelem patří k těm, na nichž je před podzimem ještě hodně práce. Většina modulu (na němž právě projíždí osobní souprava vedená strojem T478.1004, jehož ovladač pevně třímá Ivan Staša) bude totiž zalesněná, zatímco na nejnižším místě terénu bude pod kamenným propustkem zurčit malý potůček…

Nemá zřejmě smyl popisovat znovu, co vše se na takovém zababovském setkání železničních modelářů-modulářů odehrává. Ostatně reportáže z předchozích setkání jsou dostatečně výmluvné. A tak se zkusím v několika řádcích zaměřit na to, co bylo v Blansku nového, neobvyklého či zajímavého.

– Šlo o druhé zcela samostatné setkání N-kařů (první se konalo v roce 2003 v Ochozu u Brna)

– náš vozový park obohatila řada nových vozidel, vesměs z dílny našeho pařížského člena a kamaráda Jirky Heráčka. Na lokálce tak poprvé nezajišťoval osobní dopravu motoráček, ale klasická souprava složená z vozů Be a Bi, z nichž ten poslední dorazil jen pár dnů před začátkem setkání.. Jen ta kořistní pára, která soupravu tahala, ještě stále čeká na přeznačení do verze ČSD.

– Značně se rozšířila naše už beztak široká flotila Zamračených, tentokrát o stroje odpovídající provedením první výrobní sérii, protože dosud jsme měli k dispozici jen vozidla odpovídající ověřovací sérii. Na kolejišti se objevily hned tři nové stroje ve dvou nových barevných kombinacích odpovídajících tomu, jak mašiny sjely z výrobní linky ve vysočanské lokomotivce.

T478.1052

– Další opravdu ještě horkou novinkou byl Kocour T466.2. Do provozu příliš nezasáhl, protože je třeba ještě odladit některé drobné dětské nemoci nově přepracovaného pojezdu, ale i tak působí impozantním dojmem. Jde sice o stroj, jehož předloha začala být provozována opravdu až v závěrečném období, které modulujeme, ale jistě uznáte, že nezařadit jej do provozu by byl neodpustitelný hřích.

– Nová vozidla byla digitalizována s pomocí nových Lenz dekodérů řady Gold, což, jak se ukázalo, mělo také vliv na zlepšení jejich jízdních vlastností.

T478.1017 přesně odpovídá barevnému provedení, v jakém první stroje první výrobní série sjely z výrobní linky. Později poměrně vzácná barevná kombinace.

– Blansko bylo naším prvním setkání, kde jsme samostatně jezdili s ovladači FRED. Dříve jsme již sice měli možnost si je vyzkoušet na FREMO setkání v Milevsku 2004, ale tam šlo spíše o jakousi předpremiéru. Byla tam totiž použita centrála, většina FREDů, ale i know-how našich německých kolegů. V Blansku jsme (s pomocí ochotných kolegů ze sekcí H0-ČSD a H0e, kteří výrazně přispěli jak materiální tak metodickou výpomocí) poprvé jezdili s FREDy a s centrálou z vlastních, tedy zababovských zdrojů. Vše se nám podařilo úspěšně zprovoznit a tak konečně odpadlo komplikované přeprogramování ovladačů při střídání mašin. Každá lokomotiva měla tak po celou dobu setkání svůj pevně naprogramovaný ovladač, který simuloval klíč od daného stroje a který strojvedoucí nastupující službu přebíral společně s lokomotivou.

– Premiéru mělo nově vybavené obslužné pracoviště skryté stanice Staré Splavy, jehož nejpodstatnějšími novinkami byl vyvýšený stoleček pro obsluhu a především držáky vozových karet, které značně zpřehlednily manipulaci s těmito pomůckami.

Staré Splavy by night 🙂

– Pokud jde o moduly, soustředíme se před FREMO setkáním především na dokončení těch rozestavěných. Jedinou výjimkou potvrzující toto pravidlo však bylo možné najít, i když spíše než modul se jednalo o minimodul délky jen 30 cm. Šlo vlastně o tzv. „žolík“, který umožňuje přechod mezi různými typy rozhraní. Dosud jsme měli v naší sestavě k dispozici celkem čtyři žolíky umožňující plynulý přechod mezi moduly s rovným a svahovým rozhraním. Při plánování sestavy pro Blansko však vyvstala potřeba otočení svahového rozhraní do protisvahu, a tak Bob pohotově připravil tento nový žolík s překříženým svahovým rozhraním

Před zahájením provozu je nutné vybalit všechny nákladní vozy, přidělit jim vozové karty a posléze při rozdělení do stanic také nákladové listy. Pro přepravu vozidel na setkání byla po vzoru kolegů ze sekce TT-ČSD nově použita plata slepená z pěnové hmoty. Jejich výhodou jsou především bezpečnost, skladnost, přehlednost a rychlé vybalování i balení. Plata se ukládají po pěti do hliníkových kufříků na nařádi.

Momentky ze setkání

Ivan před vjezdem do Podolí. Právě se chystá vlézt do kabiny bardotky, aby dobře viděl na vjezdové návěstidlo…

Zapeklitou situaci ve stanici Podolí nevyřešil službu konající výpravčí ani usilovnou gestikulací ani pokusy o nadpřirozený zásah, takže nakonec byl nucen zcela nepředpisově zaimprovizovat a poslat osobní vlak s cestujícími na manipulační kolej s rampou. Ilustrativní příklad toho, jak se při své hře stále učíme…

Již tradiční pohled do skryté stanici Brno, která stále představuje uzlový bod naší sestavy. Vycházejí z ní totiž obě naše tratě, tedy jak hlavní trať do Podolí a Starých Splavů, tak místní trať do Horní Blatné.

Za brněnskou točnou bylo vždy odstaveno dost záložních strojů.

Lovec snímků. Kolega ze sekce H0-ČSD Jožo Kiss to z Bratislavy neměl daleko, takže mohl pořídit pěkné snímky z polovičního měřítka, než je zvyklý a připravit z nich pěknou a hlavně aktuální fotoreportáž na webových stránkách vlaky.net.

Jožovu reportáž z Blanska najdete zde

Diskuzní koutek byl často narván k prasknutí

Další modelářská diskuze – Bob předvádí zájemcům travnaté foliáže ze své dílny, které hojně využíváme na N kových modulech

A pak že prý ženské nemají smysl pro modelařinu…

Nejen vláčky živ je člověk…

Už jednou byla v úvodu reportáže řeč o skvělé atmosféře na setkání. Bylo by hříchem nezmínit páteční večerní grilování, které sice zdánlivě nemá s modelařinou nic společného, ale kdo tvrdí, že nad dobrou krůtou či krkovičkou není možné debatovat o železnici, kolejištích a modelech, tak neví, co mluví…

Křidýlko nebo stehýnko?

Ani v grilování tak sběhlá osoba, jakou je náš kamarád Čechoameričan Ivan Staša, který s námi na své druhé dovolené ve své původní vlasti strávil zcela vtažen do hry na velkou železnici dva dny, se nezmohl na slůvko kritiky a jen zálibně mlaskal nad svým talířem 🙂

Že i lidé na vysokých postech (jako třeba místopředseda klubu) jsou obyčejní lidé z masa a kostí, kteří se stravují úplně normálně, dokládá Zdeněk… 🙂

Na zdraví Zababova…

 Pro Zababov připravil Dan Buchtela, sekce N-scale

Fotografie: Dan Buchtela, Ondro Kováčik, Michal Slavík, Zdeněk Valter