První příjezd vlaku do Šestajovic

Datum aktualizace: 29.IV.2015 10:14

Datum konání: 24. – 26.IV.2015

Dne 25.4.2015 přijel po letech čekání první vlak do Šestajovic! Celé akci poskytla skvělou kulisu nová sportovní hala.

Projekt dráhy čítal 54 m modelové trati, což v měřítku 1:160 odpovídá 8640 m skutečné tratě. Na stavbě se podílelo celkem 13 osob. Stavba trati započala v pátek 18 hodin a v sobotu v jednu hodinu ráno byla celá postavena. Poté se stavební četa na necelých 5 hodin odebrala k zaslouženému spánku. Už v půl šesté ráno první z nich pokračovali ve zprovozňování napájení, ovládání stanic i zabezpečovacího zařízení trati.

Řízení

Postavit trať takové délky vyžaduje množství techniky a kabelů. Komunikaci mezi stanicemi zajišťovalo 6 počítačů propojených po síti Wi-Fi. Řízení provozu všech vozidel zajišťovala jediná vlaková ústředna, tak aby bylo možné kdekoliv na kolejišti ovládat libovolnou lokomotivu nebo motorovou jednotku. V sobotu ve 13:20 se podařilo zprovoznit celou trať a přes několik „dětských chorob“ začal provoz na trati. Z počátku jezdilo vlaků méně, provoz ale houstl každou minutou. Závady na trati, způsobené nekvalitní prací subdodavatelů, byly opraveny do druhého dne v rámci garance. V neděli se tak již jezdilo naplno.

1

Vozidla

Po trati se celkem pohybovalo 35 hnacích vozidel a 150 vagónů! Tuto novou trať využila společnost České dráhy (ČD) pro nedávno pořízené vlaky RailJet i rychlík v novém korporátním designu studia „Najbrt“. ČD dále ve stanici Šestajovice vystavovaly zbrusu nový CityElefant. Naší trať hojně využívala i další konkurence. Bylo zde možné vidět soupravy LeoExpressu, RegioJetu a také vozy společnosti Arriva – Alex, které jsou známé z trati Praha – Mnichov, tažené dieselovou lokomotivou Herkules. Na lokální trati bylo také možné potkat motorový vůz RegioShuttle 840. Zavítalo k nám i německé Desiro společnosti DB! Mezi pravidelnými vlaky se objevily i nostalgické jízdy s parními lokomotivami známé pod přezdívkami „Mazutka“ a „Štokr“ s osobními vozy „Rybák“. Po dlouhých letech se po rekonstrukci ukázala na českých tratích i souprava VT137 „Létající Hamburčan“.

2

Nejmenší personál

Pro ovládání vlaků museli pořádající členové modelářského klubu Zababov sáhnout do rezerv a řízení vlaků měli na starost nejmladší členové klubu. Podél trati tak bylo možné potkat i velmi mladé strojvůdce a tak jsme rádi, že má železnice skvělou budoucnost! Nejmladšímu výpravčímu bylo devět let a nejmladšímu strojvůdci byly roky čtyři.

Poděkování všem

Mezi diváky nejvíce zářily oči dětem, ale i nejeden tatínek propadl kouzlu železnice a sledoval dění v nádražích. Dorazili k nám návštěvníci převážně místní, ale i pár z blízkého okolí.

Mile překvapil váš zájem o naše stánky s ukázkou modelování krajiny, čištění lokomotiv a jejich nástřik do českých barev.

Děkujeme všem návštěvníkům, že jste přišli v tak hojném počtu a podpořili tím dobrou věc. Akci navštívilo 400 návštěvníků a vybralo se pěkných 8000 Kč. Celou částku věnují pořádající členové klubu Zababov jako dar mateřské školce v Šestajovicích. Členové pořádajícího klubu poskytli veškeré zařízení, dopravu i svůj čas zdarma.

Děkujeme i vedení obce nejen za poskytnutí haly pro tuto akci, ale i zajištění transportu stolů a židlí ze školy.

3

Layout

layout


Autor reportáže: Dan Merhaut, Aleš Boubelík
Redakční zpracování v Typo 3 a jazyková korektura: Aleš Boubelík
Fotografie: Aleš Boubelík