Norimberk 2009 očima českého N-kaře

7.2.2009

První dojem bezprostředně po návratu z Norimberka – nic moc! No aby ne, když člověk odjížděl nabažen z loňska Trixovými novinkami správy ČSD. A letos – nikde nic. Ale vše je relativní a případné nadšení či zklamání se vždy odvíjí od očekávání, která člověk předem má. Takže jsem se alespoň pokusil shromážidit zde pro vás přehled letošních novinek, které mne v Norimberku zaujaly, a obrázek si udělejte sami. Nečiním si nárok na úplnost a objektivitu reportáže, najdete v ní prostě jen to, čeho jsem si všiml a co mne zaujalo. A to především z pohledu měřítka 1:160 a možnosti použitelnosti na českém či slovenském kolejišti. Nevěnuji se DCC ani podobným záležitostem, které přenechávám zkušenějším odborníkům.

PECO – trojcestná výhybka

Na úvod jsem zařadil tuto novinku z řady Peco kolejiva code 55, protože jí považuji za významnou. Toto kolejivo nachází mezi českými N-kaři právem stále širší uplatnění, a to jak při stavbě modulů, tak domácích kolejištť. Aby ne, když je to to nejlepší, co se u nás dá koupit. Profilové kolejivo s výškou kolejnice 1,4 mm už vypadá poměrně modelově a přitom je bez problémů sjízdné neupravenými okolky, které splňují normy NEM.

Nové trojcestné výhybce od Peco bych snad vytknul jen jediné – geometrii. I když na stánku Peco nebyly údaje o její geometrii k dispozici a nedokázali mi tuto hodnotu sdělit ani na mé dotazy, odhadem od oka a srovnáním s vystaveným zbylým sortimentem Peco 55 to odhaduji na poloměry odpovídající krátkým nebo středním výhybkám Peco.

Pro použití na modulech Zababova tak přichází v úvahu především využití na vlečkách (kam je ale tato výhybka velice příhodná), nicméně na mnoha domácích kolejištích, kde jsou modeláři nuceni dělat mnohem větší délkové kompromisy, může tato novinka ušetřit hodně místa při plánování zhlaví ve stísněných prostorách. Cena zatím v době mé návštěvy nebyla stanovena, ale je to asi jen otázka dnů, ne-li hodin, protože zahájení prodeje je avizováno na únor 2009!

Stánky dalších firem, kde mi něco stálo za nafocení, jsem seřadil abecedně s jedinou výjimkou, kterou si jako perličku nechávám až na konec reportáže – pro mne osobně představovala největší potěšení z Norimberka.

Auhagen

Kupodivu tahle firma na N-ko tak úplně nekašle. Začnu loňskou novinkou, která ovšem přišla na trh až v závěru loňského roku a není ještě tolik známá, jak by si zasloužila. Jde totiž o stavebbnici modelu nádraží Krakow, která má rozumnou velikost malého městského nádraží a svou architekturou je vhodná i pro česká kolejiště. Kat. č. 14467, cena 35,95€, rozměry 145x75x75mm. Provedení modelu je podle mého názoru vzhledem k měřítku vynikající. Jen pro příklad, všimněte si tenoučkých rámečků oken. Kam se hrabe Faller!

K letošním novinkám patří cihlový domek výhybkáře či závoráře. Umím si představit, že s patinou může na kolejišti vypadat celkem solidně. Na trh má přijít pod kat. č. 14468 v červenci 2009. Uvítal bych ale, kdyby při ceně 9,50€, která je avizována, nebylo okénko zaskleno jen pouhou fólií, ale stavebnice by obsahovala i výlisek rámu oken. Snad to byla jen chyba předvýrobního vzorku, doufejme. I když v novinkovém katalogu se tento nedostatek opakuje rovněž, tak nevím, co si myslet. Snad sem nakonec přijdou okna ze stavebnice nádražní budovy Krakow, ale proč je tam Auhagen nedal hned, to vážně nevím. (?)

Zajímavé mohou být plastové tabulky s cihlovým zdivem v měřítku 1:160. Katalogové číslo 44630, cena 7,30€ a termín uvedení na trh: září 2009. Zdivo má zakončení křížové vazby provedeno tak, že je možné cihly plynule navázat, aniž by bylo vazba narušena.

Brawa

Ne, že by šlo zrovna o typicky českou novinku, ale přesto alespoň krátce a jednou fotografií zmíním připravovaný zcela nový model elektrické lokomotivy tolik typické pro bývalou NDR řady 242 DR (původně E11/E42). Přestože na veletrhu byl k vidění pouze zkušební výlisek skříně, slibované datum uvedení na trh je 1. čtvrtletí 2009.

V oblasti dieselů přibude další barevná mutace BR 132 DR, ale především absolutní novinka: V 180 DR. K dřívějším šestinápravovým kolegyním řady 118 teď přibude model čtyřnápravové lokomotivy, kterou každý N-kař zná ze staré produkce Piko. Zapomeňte ovšem na Piko! To, co slibuje BRAWA na poslední čtvrtletí tohoto roku, bude model poněkud jiné kvalitativní kategorie. V této chvíli ale nezbývá, než nechat se překvapit, na stánku byl zatím jen retušovaný obrázek modelu z novinkového katalogu.

Busch

Firma je zaměřená spíše na krajinářské materiály (podle mého průměrná kvalita za nadprůměrné ceny). Vloni ale představila první stavbičky vyrobené technologií laserování ze dřeva, letos k nim přibyla řada dalších. Mne celkem zaujala dřevěná rozhledna ve velikosi N, která by klidně mohla stát na kterémkoliv českém kopci.

Z dřevěných staveb byly v N-ku ještě představeny i další novinky, např. dřevěné skladiště, ale na české kolejiště svým provedením poměrně nevhodné. Snad jen dřevěné chalupy si z letošní nabídky umím představit někam na planiny Jizerských či Krušných hor.

(snímek převzat z novinkového katalogu Busch)

Ke známým plastovým květinám velikosti H0 letos přibyly i N-kové sestry. Byly tak představeny plastové růže, jiřiny, dýně, okurky a saláty. Není to můj šálek kávy, ale proti gustu…

Faller

Oproti předchozím letům veliká bída. Zaujalo mne jen stavědlo z následujícího snímku, které bude nabízeno jako hotový patinovaný model (ovšem patina alá Faller) pod kat. č. 252161 za „lidových“ 34,99€, navíc až v listpadu 2009 (viz. snímek). Ve skutečnosti se ovšem o žádnou novinku nejedená, neboť když jsem se doma podíval do loňského katalogu, toto stavědlo je již dávno nabízeno jako stavebnice pod číslem 222161.

Totéž se týká městské vodárenské věže představené letos jako sestavená stavba pod číslem 252144, dříve jako stavebnice 222144.

Jediná novinka, jež snad může stát za zmínku, je kaplička, která by mohla stát někde na kopci i v české krajině, i když nejspíše někde v horách. Nicméně přestože byla na stánku výrazně prezentována jako novinka, nikde v novinkovém katalogu 2009 jsem jí nenašel, tak nevím, kde se stala chyba…

Fleischmann

Fleishcmann měl poprvé propojený stánek s firmou Roco, u něhož už mimochodem nebylo po N-ku ani památky. U Fleischmannů mne zaujala snad jen novinka ř. 642 dopravce Vogtlandbahn, která díky zajíždění na české území může oslovit modeláře věnující se současné epoše. Pro mne osobně však nic, co by bralo dech. Na stánku byla k vidění jen fotografie skutečné předlohy (totéž je v novinkovém katalogu), takže moc nebylo co fotit. Katalogové číslo 742002 za 255€, resp. se zvukem pod kat. č. 742071 za 399€.

Jinak Fleischmann jistě potěší maďarské modeláře, protože pro ně připravil třídílnou verzi jednotky Desiro v provedení správy MÁV (kat. č. 742003, cena 259€)

Haberl & Partner

Tento nový vystavovatel z oblasti dopňků, který měl společný stánek s firmou Marks Metallmodellclasic’s, mne zaujal nabídkou kovaných plotů vhodných pro mětskou zástavbu.

Vedle toho již druhá rozhledna na veletrhu, tentokrát na rozdíl od Busche z leptu. Ač byla deklarováno pro velikost Z, zdála se mi pro N-ko vice než vhodná.

Hobbytrain / Kato

V poslední době mnou dosti oblíbený stánek. Vloni byla představena podbíječka Plasser& Theurer, nicméně celý rok jsme na ní pak čekali, aby na trh přišla až v úplném závěru roku. Přestože jde o novinku loňskou, reálný model byl poprvé vystavován až letos, takže jsem si nenechal ujít příležitost pořídit snímek. Mimochodem, modely Hobbytrain do České republiky dováží firma Marathon Model.

K podbíječce je možné přikoupit i pracovní vlak DB, viz. další snímek.

Nově představenou novinkou Hobbytrainu (spolupráce s Kato) byly elektrické lokomotivy Taurus v provedení řady 1216 ÖBB. Dosud Hobbytrain nabídzel jen řadu 1116 (stejně jako Trix), která má jen jedny dveře v bočnici. Naše modeláře asi bude poněkud více zajímat právě řada 1216, která se jednak vyskytovala v oblíbené verzi českého fotbalového týmu (takže přeznačovači se mohou konečně vyřádit), především však tato řada nyní pravidelně zajíždí do ČR (a to až do Prahy). Hnidopich jistě namítne, že úplně přesně se jedná o řadu 1216.2, ale na rozdíl od předchozího modelu ř. 1116 na této mašině nenajdete žádné viditelné rozdíly. Červené provedení ÖBB bude nabízeno pod kat. č. H2710, cena nezveřejněna, ale dá se očekávat stejná jako u ř. 1116. Na stánku byly místo modelu představeny jen fotografie skutečné předlohy.

Noch

Stejně jako Busch zaměření hlavně na výrobky určené ke stavbě krajiny na kolejišti, stejně jako u Busche novinky v oblasti laserovaných produktů (jistě budou podrobněji představeny v řadě dalších reportáží z Norimberka, týkají se spíše H0).

Jako N-kaře mne na stánku Noch zaujaly hlavně nové modely figurek. Svou kvalitou sice výrazně zaostávají za špičkovým Preiserem, ale zase jsou celkem nápadité a jistě využitelné. Presier sám letos žádné novinky v N-ku neměl.

Trix

Na stánku jsem letos nic nefotil, nebylo skoro co. Trix se zhlédl v početných setech vagónů a i letos v tomto trendu hodlá zjevně pokračovat. A tak nejsou výjimkou nabídky setů po dvaceti, ale i čtyřiceti vagónech. Za zmínku snad stojí představení dalších barevných mutací oblíbené NOHABky, tentokrát dánská, belgická, lucemburská, ale rovněž maďarská. Po loňském Sergeji ČSD tak Trix připravil něco pro maďarské modeláře a ti tak mají letos vedle Fleischmannova Desira druhou novinku. Tak jako v případě našeho Sergeje však nejde u NOHABky o absolutní novinku, ale jen o přebarvení již existujícího modelu.

Gabor

A jak jsem slíbil, největší perlička na závěr, alespoň pro mne. Již vloni jsem na veletrhu poprvé objevil firmičku ze Saska, které působí pod značkou Gabor. Jejím sortimentem jsou modelová vozidla především pro velikost TT a N, zejména (a teď POZOR) bývalého východního bloku.

Už jsem si od nich stihl pořídit modely Volhy, starého Vartburgu 312 a Š706 RT v popelářské verzi, v sortimentu jsou dále velmi solidně provedené Trabanty (včetně kombi verze). Vše skvěle zpracované modely.

A letošní novinky znovu potěšily, i když pan majitel zatím neuměl slíbit, v které části roku skutečně přijdou na svět. Na veletrhu byly představeny zatím jen zkušební výlisky, ale sami můžete posoudit, že opravdu stojí za to. Takže zde jsou:

Ano, toto je opravdu klasická česká LIAZka v provedení Kuka vůz. Je nasnadě, že snad se časem objeví dašlí verze tohoto vozidla. Vedle ní pro srovnání položena mince 1€.

Kdo by nepoznal typický osobní vůz LADA řečený Žiguli. To bude skvělá dobová dekorace kolejišť znázorňujících dobu 70. a 80. let u nás. Cena za 2 kusy v jednom balení bude sice 24,80€, ale kdo by odolal.

Další osobní automobil prohánějící se po socialistických silnicích bývalého východního bloku včetně Československa, Dacia 1200. Cena i dvojkusové balení budou totožné jako u žigulíka.

Barkas, typická malá dodávka 60. a 70. let nejen v NDR, ale i u nás.

A jeden drb – pan majitel, když zjistil, že jsem z ČR, opatrně slíbil, že příští rok by mohlo přijít na řadu české MBéčko, buď ve verzi 1000MB nebo 110 🙂

A na úplný závěr ještě jedna zpráva pro N-kaře v Česku (a na Slovensku). V průběhu tohoto roku (snad v prvním pololetí) bychom se mohli dočkat specializovaného e-shopu s nabídkou drobných doplňků a malosériových produktů ve velikosti N. Vozidla Gabor budou v sortimentu rovněž zastoupena.


Text a foto: Dan Buchtela, Zababov, sekce N-scale