Ježíškův vlak

Datum aktualizace: 24.XII.2015

Datum konání akce: 17.XII-18.XII.2015

V předvánočním čase je hodně shonu. I tak si pár členů Zababova našlo čas na netradiční setkání věnované především dětem z jirenské školy. Díky formátu akce nešlo o běžné provozní setkání, ale spíš o akci podobnou 1. příjezdu vlaku do Šestajovic. Obě obce dělí asi 1 km a tak jsme se vrátili po půl roce téměř na stejné místo.

Tentokrát jsme měli k dispozici pouze pohybový sál o velikosti 15x8m. To je tak akorát na moduliště o třech stanicích. Použili jsme tedy Sklené, Filípkov a Staré Splavy jako cukrovar (podobně jako v malé Roudnici 2015). Layout doplnily zastávky Cítov a Karlík. Oživením nákladního provozu byl Pivovar Lobeč a nová vlečka Kamenice. Ta je postavena na motivy továren okolo řeky Kamenice v severních Čechách. Protentokrát šlo o textilní továrnu. Bohužel není z akce fotografie vlečky v detailu. Vlečka je navržena tak, že může být použita buď jako kolejová spojka z dvojkolejky na jednokolejku, nebo jako prodloužení filípkovského šturcu. Díky délce modulu 80 cm bude posun náročný, ale v provozu se osvědčil. Na želvy je zatím jen kolejová spojka. Zbývající výhybky ještě na své želvy čekají. Celkem je na modulu 5 výhybek. Filípkov byl poprvé provozován v manuálu, což bylo umožněno díky prodlužovacím kabelům pro ovládací skříňky.

Layout

Tematicky jsme tentokráte navázali na látku 5. ročníku ZŠ a tím je Průmyslová revoluce. Proto jsme provozovali vlečku textilní továrny, pivovaru a cukrovaru, tj. odvětví železnici zaslíbených. Cestovali jsme však i v čase tak, aby byl pro nižší ročníky oživen provoz o mladší vozidla. Provozovali jsme tak například úžasný digitalizovaný model první kontinentální evropské lokomotivy Der Adler z roku 1835. Tu pro Vláďu Hostounského skvěle zdigitalizoval Karel Brejša. Model se ukázal jako velmi spolehlivý a osvědčil se. Nákladní průběžné vlaky byly složeny z vozů II. epochy na cukrovou řepu, které směřovaly do cukrovaru. Obsluha vleček byla dle potřeby. Centrálním dispečerem se stal Filip Merhaut, který ať za pomoci telefonů, nebo nohou či hlasu řídil celý layout.

Jízdy vlaků byly doplněny o zajímavosti ze světa modelařiny a parních lokomotiv. Děti se tak dozvěděly o Adleru, největší páře na světě „Big Boy“, nejrychlejší páře ve světě „Mallard“ a v Čechách „Albatros“ nebo o první české lokomotivě „Kafemlejnek“. Děti soutěžily i o sladké ceny. Z modelařiny jsme představili jak vzniká modul, jak krajina s foliáží a jak se dělají stromy. Nejčastějším dotazem dětí bylo, jak se dělá na modulech voda.

Celkem akci navštívilo pět 4. a 5. tříd a 4 skupiny z družiny. Layout byl zabezpečen mantinely na florbal, což se osvědčilo již v Šestajovicích. Nelze totiž na ně vylézt a děti tak neměly možnost dosáhnout na moduly.

Za celé setkání došlo jen k jedné větší mimořádné situaci a tím bylo „položení“ Bardotky do točny, což se povedlo naštěstí jejímu majiteli Karlovi G. Nedošlo k žádnému kontaktu vozidel, ani podobné kritické situaci. Takže ještě jednou děkuji všem účastníkům.

detail vlečky Kamenice

Layout akce

Tak všem přeji pěkné Vánoce a úspěšný modelářský rok 2016!


Autor reportáže: Daniel Merhaut
Redakční zpracování v TYPO3: Filip Došek
Fotografie: Honza Merhaut, Jakub Jan Rufer