Stavba kostry modulu stanice
Aktualizace: 16. XI. 2013
Jedná se o modul stanice, který se bude skládat ze dvou dílů. Na vnitřních čelech budou zabudovány středící čepy, které v budoucnu usnadní přesné ustavení obou dílů stanice při stavbě kolejiště na setkání. Otvory pro čepy byly vyvrtány předem na stojanové vrtačce a byly vrtány současně do obou vnitřních čel stažených k sobě svěrkami.
Použitý materiál:
– frézovaná březová překližka 12 mm
– mosazné vruty 3,0 × 30 mm
– lepidlo Patex Wood Waterproof (vodostálé)

|
 |
Díly připravené ke stavbě (čepy jsou zatím jen zkusmo nasazené, otvory pro kabely v žebrech a vnitřních čelech ještě nejsou proříznuty do finálního tvaru) |
Pokud nemáme v žebrech modulu rovnou vyfrézované oválné otvory pro kabely, začneme jejich přípravou.
|
 |
Nejprve vyřízneme kruhové části otvorů |

|
 |
Vykroužení je hotové |

|
 |
Jako další krok musíme oba vykroužené otvory spojit |

|
 |
Řezal jsem přímočarou pilou |

|
 |
Otvor je hotov |

|
 |
Díly připravené k montáži, nahoře normovaná čela, uprostřed žebra dílů, zcela vespod jsou vnitřní čela, která mají navíc otvory pro spojovací čepy |
Přípravné práce jsou hotovy, můžeme se pustit do vlastní kompletace dílů. V poslední době umíme na zakázku vyfrézovat i žebra a vnitřní čela rovnou s oválnými otvory, čímž lze ušetřit všechny předchozí kroky.
Na tomto místě je důležité poznamenat, že kompletace modulu by měla probíhat na rovném podkladu a v průběhu montáže je nutné kontrolovat pravé úhly jakož i celkovou rovnost modulu.

|
 |
Uprostřed horní desky si vyměříme a předťukneme místa pro vruty, kterými připevníme střední žebro |

|
 |
Vrtám vrtákem s průměrem 3,5 mm |

|
 |
Následně udělám zahloubení pro hlavu vrutu |

|
 |
A zde je výsledek |

|
 |
Podle vyvrtaných otvorů v horní desce si označím místa pro otvory v žebru, které budu k desce připevňovat |

|
 |
Do vyznačených míst na hraně žebra předvrtám otvory o průměru 2 mm pro vruty |

|
 |
Ještě jednou si nasucho zkontroluji vzájemné polohy otvorů, zda vše sedí, jak má |

|
 |
Spojení dílů provádím vodostálým lepidlem Patex Waterproof a vruty 3,0 × 30mm |

|
 |
Na hranu žebra nanesu lepidlo |

|
 |
Opatrně přiložím natřené žebro na finální místo, přesnou polohu mám vyznačenu tužkou |

|
 |
Následně mohu zašroubovat vruty, které musí horní deskou projít hladce, aby se díly při šroubování nesvíraly |

|
 |
Konečné spojení horní desky a středního žebra, vše musí přesně lícovat |

|
 |
Žebro je pevně na svém místě, na ostatních dílech jsem již předvrtal otvory pro vruty |

|
 |
Normovaná čela s předvrtanými otvory pro vruty – horní deska bude fixována čtyřmi vruty, každá bočnice dvěma |

|
 |
Jako další krok jsem provedl připevnění bočnic, opět kombinací lepidla a vrutů |

|
 |
Posledním krokem je připevnění vnějších i vnitřních čel |

|
 |
Pohled na sestavený díl zespodu, otvory pro středící čepy je vždy lepší přesně předvrtat dříve, než sestavíme vlastní moduly |

|
 |
Při polohování horní desky (budoucí pláně) vůči čelům je důležité počítat s tloušťkou materiálu, který použijeme jako podloží pod koleje |

|
 |
Opět kontrola polohy desky podle použitého podloží, tentokrát vnitřní čelo stanice |

|
 |
Pohled na hotový díl shora, blíže vpředu je vnitřní rozhraní stanice s přesně předvrtanými otvory pro středící čepy |

|
 |
Oba díly stanice již hotové a spojené k sobě. Zbývá nalepit korek pod budoucí koleje. Bočnice jsou vyšší, protože budou dodatečně zaříznuty podle budoucí krajiny. |
Dále se ještě podíváme na jinou dvoudílnou stanici podobné konstrukce, kde ovšem horní deska (pláň) není přes celou šířku modulu, ale předpokládá se v přední části stanice snížený terén. Proto jsem začal upevňováním bočnice, která bude přiléhat k pláni, následně se připevní čela a nakonec druhá bočnice, která nebude mít přímý kontakt s plání.

|
 |
Připravené díly se maličko liší od předchozí konstrukce. Vnitřní čela i žebra mají vyříznutí pro snížený terén. Vnitřní čela již jsou opatřena spojovacími čepy. |

|
 |
Začal jsem opět zaměřením středního žebra |

|
 |
Střední žebro přilepené a přišroubované |

|
 |
K horní desce jsem posléze připevnil bočnici, následovat budou čela a nakonec druhá bočnice |
Autor textu: Dan Buchtela
Fotografie: Aneta Buchtelová, Dan Buchtela