Stavba kostry modulu stanice
Aktualizace: 16. XI. 2013
Jedná se o modul stanice, který se bude skládat ze dvou dílů. Na vnitřních čelech budou zabudovány středící čepy, které v budoucnu usnadní přesné ustavení obou dílů stanice při stavbě kolejiště na setkání. Otvory pro čepy byly vyvrtány předem na stojanové vrtačce a byly vrtány současně do obou vnitřních čel stažených k sobě svěrkami.
Použitý materiál:
– frézovaná březová překližka 12 mm
– mosazné vruty 3,0 × 30 mm
– lepidlo Patex Wood Waterproof (vodostálé)
|
|
Díly připravené ke stavbě (čepy jsou zatím jen zkusmo nasazené, otvory pro kabely v žebrech a vnitřních čelech ještě nejsou proříznuty do finálního tvaru) |
Pokud nemáme v žebrech modulu rovnou vyfrézované oválné otvory pro kabely, začneme jejich přípravou.
|
|
Nejprve vyřízneme kruhové části otvorů |
|
|
Vykroužení je hotové |
|
|
Jako další krok musíme oba vykroužené otvory spojit |
|
|
Řezal jsem přímočarou pilou |
|
|
Otvor je hotov |
|
|
Díly připravené k montáži, nahoře normovaná čela, uprostřed žebra dílů, zcela vespod jsou vnitřní čela, která mají navíc otvory pro spojovací čepy |
Přípravné práce jsou hotovy, můžeme se pustit do vlastní kompletace dílů. V poslední době umíme na zakázku vyfrézovat i žebra a vnitřní čela rovnou s oválnými otvory, čímž lze ušetřit všechny předchozí kroky.
Na tomto místě je důležité poznamenat, že kompletace modulu by měla probíhat na rovném podkladu a v průběhu montáže je nutné kontrolovat pravé úhly jakož i celkovou rovnost modulu.
|
|
Uprostřed horní desky si vyměříme a předťukneme místa pro vruty, kterými připevníme střední žebro |
|
|
Vrtám vrtákem s průměrem 3,5 mm |
|
|
Následně udělám zahloubení pro hlavu vrutu |
|
|
A zde je výsledek |
|
|
Podle vyvrtaných otvorů v horní desce si označím místa pro otvory v žebru, které budu k desce připevňovat |
|
|
Do vyznačených míst na hraně žebra předvrtám otvory o průměru 2 mm pro vruty |
|
|
Ještě jednou si nasucho zkontroluji vzájemné polohy otvorů, zda vše sedí, jak má |
|
|
Spojení dílů provádím vodostálým lepidlem Patex Waterproof a vruty 3,0 × 30mm |
|
|
Na hranu žebra nanesu lepidlo |
|
|
Opatrně přiložím natřené žebro na finální místo, přesnou polohu mám vyznačenu tužkou |
|
|
Následně mohu zašroubovat vruty, které musí horní deskou projít hladce, aby se díly při šroubování nesvíraly |
|
|
Konečné spojení horní desky a středního žebra, vše musí přesně lícovat |
|
|
Žebro je pevně na svém místě, na ostatních dílech jsem již předvrtal otvory pro vruty |
|
|
Normovaná čela s předvrtanými otvory pro vruty – horní deska bude fixována čtyřmi vruty, každá bočnice dvěma |
|
|
Jako další krok jsem provedl připevnění bočnic, opět kombinací lepidla a vrutů |
|
|
Posledním krokem je připevnění vnějších i vnitřních čel |
|
|
Pohled na sestavený díl zespodu, otvory pro středící čepy je vždy lepší přesně předvrtat dříve, než sestavíme vlastní moduly |
|
|
Při polohování horní desky (budoucí pláně) vůči čelům je důležité počítat s tloušťkou materiálu, který použijeme jako podloží pod koleje |
|
|
Opět kontrola polohy desky podle použitého podloží, tentokrát vnitřní čelo stanice |
|
|
Pohled na hotový díl shora, blíže vpředu je vnitřní rozhraní stanice s přesně předvrtanými otvory pro středící čepy |
|
|
Oba díly stanice již hotové a spojené k sobě. Zbývá nalepit korek pod budoucí koleje. Bočnice jsou vyšší, protože budou dodatečně zaříznuty podle budoucí krajiny. |
Dále se ještě podíváme na jinou dvoudílnou stanici podobné konstrukce, kde ovšem horní deska (pláň) není přes celou šířku modulu, ale předpokládá se v přední části stanice snížený terén. Proto jsem začal upevňováním bočnice, která bude přiléhat k pláni, následně se připevní čela a nakonec druhá bočnice, která nebude mít přímý kontakt s plání.
|
|
Připravené díly se maličko liší od předchozí konstrukce. Vnitřní čela i žebra mají vyříznutí pro snížený terén. Vnitřní čela již jsou opatřena spojovacími čepy. |
|
|
Začal jsem opět zaměřením středního žebra |
|
|
Střední žebro přilepené a přišroubované |
|
|
K horní desce jsem posléze připevnil bočnici, následovat budou čela a nakonec druhá bočnice |
Autor textu: Dan Buchtela
Fotografie: Aneta Buchtelová, Dan Buchtela