provozní setkání sekce TT-ČSD
29.3.2006 – 2.4.2006
Po dlouhé době opět balím své Zababovské vybavení, nakládám všechno do auta a odjíždím směrem do Zákup, abych strávil čtyři příjemné dny v kruhu svých kamarádů – zababovských modelářů – modulářů. Na minulé setkání jsem se bohužel nedostal a tak jsem plný očekávání, co nového toto setkání přinese.
A novinky na setkání byly a moje očekávání nezklamaly, právě naopak. Do naší sestavy byly opět zařazeny některé nové moduly a na mnohých starších byl vidět pěkný kus práce. Hlavní novinkou pro mne ale byl nákladní provoz.
![Manipulační vlak při manipulaci v Novém Oldřichově](/wp-content/uploads/2016/10/Zakupy_032006_104.jpg)
Naše nákladní vozy již nejsou anonymní, ale každý je identifikován vlastní jedinečnou vozovou kartou. Kromě vozové karty má každý vůz také svůj nákladový list, takže v každém okamžiku víme kam jede a co veze. To dává našemu modelu nákladního provozu nový rozměr a významně ho přibližuje skutečné předloze. Velkou zásluhu na vybudování tohoto systému v naší sekci má Jirka Poucha. Neobjevili jsme sice „Ameriku“, jen jsme upravili systém používaný ve FREMO i v ostatních zababovských sekcích tak, aby nám co nejvíc vyhovoval.
![Nákladní vozy v Šumperku i s vozovými kartami](/wp-content/uploads/2016/10/P3310237.jpg)
Pojďme si na jednom příkladu ukázat jak to vlastně celé funguje a co to s sebou přináší. Pro ilustraci použijeme jeden vůz Sas (jen tak mimochodem na našem layoutu jich bylo v provozu minimálně třicet).
![Naložený vůz Sas ve stanici Bělá pod Bezdězem](/wp-content/uploads/2016/10/Zakupy_032006_061.jpg)
Je brzy ráno modelového času prvního modelového dne. Vůz stojí ve skryté stanici Šumperk zařazen spolu s dalšími čtrnácti vozy stejné řady zařazen do soupravy, která se zanedlouho vydá na trať jako Pn6000. Z nákladových listů těchto vozů můžeme vyčíst, že vozy jsou prázdné a ze stanice Šumperk mají doputovat do stanice Bělá. A to už nám výpravčí dává „odjezd“ a my vyrážíme na trať. Míjíme světelné vjezdové návěstidlo stanice Šumperk a také o kus dál jeho předvěst. Obě stojí na nových návěstních modulech, kterými je stanice Šumperk vybavena.
Za nimi se dostáváme k pile Vyskočil – novému přírůstku Zababovských dřevařských závodů. Pila je zatím ve výstavbě, ale do nákladního provozu je již pravidelně zařazována. A tak je sem dováženo množství vozů s nezpracovanou kulatinou a je odsud odváženo stejné množství řeziva. Pilu obsluhují vlečkové vlaky ze stanice Šumperk, vedené staniční zálohou.
![Autor sestavuje na začátku setkání moduly pily](/wp-content/uploads/2016/10/Zakupy_032006_007.jpg)
Pilu míjíme a zastavujeme až u virtuálního vjezdového návěstidla stanice Svor. Do stanice vjíždíme na ruční přivolávací návěst. Po malé zastávce ve Svoru pokračujeme dále do stanice Bělá. I zde se situace opakuje a my pokračujeme ke skryté stanici Výpravčice.
Ta je skutečně skryta za tunelem, před kterým stojí její mechanické vjezdové návěstidlo, samozřejmě včetně předvěsti. Ve Výpravčicích cesta vlaku Pn6000 končí. Souprava je rozebrána a všech patnáct vozů Sas je zařazeno do manipulačního vlaku Mn8003, který je odveze zpět do stanice Bělá. To se může zdát nelogické, ale i na skutečné železnici je doprava organizována tak, že na dlouhé vzdálenosti mezi vlakotvornými stanicemi jezdí ucelené soupravy nákladních vozů a ty jsou do cíle svého určení nakonec dopraveny manipulačními vlaky.
Manipulační vlak Mn8003 tedy naši soupravu dovezl zpět do stanice Bělá, kde se patnáctivozová souprava dělí a vlečkový vlak vedený opět staniční zálohou dopravuje vozy po trojicích do nedalekého lomu Pecka k nakládce. Zde se vozy naloží štěrkem, který perfektně připravil Petr Novotný. To ale není všechno. Nejdůležitější věcí je, že se vymění nákladový list. V novém listu vidíme, že vůz již není prázdný (to je důležité zejména u krytých a cisternových vozů), a také jeho nový cíl, kterým je opět skrytá stanice Šumperk. Jak vidíte, pro začátek jsme zvolili jednoduché oběhy vozů. Až nám práce s nákladovými listy přejde do krve, tak můžeme modelovat i složitější logistické situace.
![Vůz s jedním z Petrových nákladů](/wp-content/uploads/2016/10/Zakupy_042006_186.jpg)
Trojice Sasek naložená štěrkem je tedy vlečkovým vlakem odvezena zpět do stanice Bělá. Tam je přiřazena k soupravě ostatních plných vozů čekajících na příjezd manipulačního vlaku, který je odveze do Výpravčic. Z Výpravčic je souprava odvezena průběžným vlakem odvezena přes Bělou a Svor do Šumperka, kde je náklad vyložen a vozy připraveny na další oběh.
![Vlečka pivovaru "Zababovský ležák" s projíždějícím Mn vlakem - vlečka byla obsluhována vlečkovým vlakem ze Svoru](/wp-content/uploads/2016/10/Zakupy_032006_107.jpg)
Stejně je připravena obsluha všech nákladišť ve všech stanicích a vlečkách, které máme na layoutu k dispozici (máme jich víc než deset). Za sebe musím říci, že se tím stala (pro mě již tak zajímavá) nákladní doprava ještě zajímavější. I když se musíme ještě hodně učit a trénovat, abychom nezapomínali správně přiřazovat karty k jednotlivým vozům, manipulovat s nákladovými listy, řadit správně vozy do souprav, atd.
![Manipulační vlak na lokálce mezi Tomašovem a Hukovicemi](/wp-content/uploads/2016/10/Zakupy_032006_055.jpg)
Jak se nám to bude dařit si budete moci přečíst v některé z našich dalších reportáží.
Přijeďte se na nás podívat na 7. TT víkend ve Všestarech