Mezinárodní setkání od 30. 8. do 3. 9. 2017
Velmi vřelé pozvání modelářů ze Žiliny – klub KMŽ Žilina (bývalé Hôrky), https://www.facebook.com/kmzhorky, http://kmzhorky.railnet.sk/ – jsem rád přijal a s parťákem Michalem Hrubým jsme vyrazili zajezdit si na komorní setkání s částečnou účastí veřejnosti. Bylo to takové příjemné zakončení letní sezóny.
Setkání mělo pro mne několik premiér, několik bodů kladných a některé, s nimiž úplně nesouzním. Krátce tyto body popíšu a poté nechám prostor fotografiím, protože ty jsou věrným dokumentem setkání, povedly se a jejich parciální prezentace na forech FB má pozitivní ohlas.
Data o setkání je možné získat v televizní reportáži, na níž zde přikládám odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=deH5pS3Lu2c&feature=youtu.be&t=530 (od cca 9:10 do 13:20) a tudíž se nebudu víc rozepisovat.
Začnu tam, kde vidím rezervy:
Největší časové v rozjezdu a přípravě provozu. Ač byl layout mechanicky sestaven už ve středu večer, velkou část čtvrtka zabralo zprovoznění – příprava lokomotiv, vozů – souprav a zprovoznění DCC. Z mého pohledu jakoby pokleslo nadšení a „tah na branku“. Druhá věc související s časem mne překvapila: 2 krát jsem z vrátnice bral klíče a odemykal sál, to se mi ještě na žádném setkání nestalo, abych byl v sále dřív, než pořadatel. A třetí věcí, která nás trochu připravila o čas na ježdění, byla brzká večeře v sobotu. Sice to byla výborná pečeně a přílohy s tím související, ale osobně na modelářských a provozních setkáních radši co nejvíc jezdím a modeluji železniční provoz.
Všechny tyto drobné pihy na kráse zase bohatě vyvážila pohodová a přátelská atmosféra setkání. Zavzpomínal jsem na „vánoce“ dřívějších zababovských setkání. Stravování bylo zajištěno externě, ale zorganizováno celkem plynule, ubytování v internátě školy srovnatelné s ubytováním v Zákupech.
Pro mne byla úžasná i velkorysá nabídka Maja Končelíka na exkurzi po „kmenové trati“ Žilinského klubu z Žiliny do Rajca. Tak jsem na vlastní oči viděl stanice Bytčica, Lietavská Lúčka a dopravny Porúbka a Konská při Rajci. Viděl jsem i některé charakteristické krajinné znaky a pochopil některé dopravní skutečnosti na modelech těchto stanic, které jsou patrné až při znalosti souvislostí a kontextu reálné trati. Majo, díky moc ještě jednou, bylo to obohacující. Využili jsme k tomu obědové pauzy. Dalším zpestřením programu byla návštěva modelářského obchodu, byl dobře zásoben, koupil jsem keře od Poláka, které jsem v ČR neviděl, Polákovo zboží je v ČR úzkoprofilové.
U sobotní večeře byla promítána videa Jána Vanča z předchozích setkání, pro pamětníky zdroj lehce uštěpačných poznámek 🙂 a pro nás ostatní příjemná relaxace i prostor k porovnávání rozvoje modulů a modelů.
Provoz veřejnosti byl výborně zvládnutý a při službě ve stanici jsme ho nijak nevnímali.
Taky děkuji klukům Horáčkovým z KMŽ Brno, kteří svými znalostmi a uměním našli přepólování svorky a relátek zpětného hlášení a pomohli je usadit správně. Díky jejich pomoci fungovala Bělá po celé setkání bezchybně.
No a taky děkuji za spolupráci parťáku Michalu Hrubému při stavění a balení stanice. Věřím, že si náročnou službu užil a Bělá byla důstojnou dekorací a pozadím pro jeho skvělého Krasina a Baiky. 🙂
No a teď ty slíbené Premiéry:
- Bělá byla rozšířena o boční moduly, zatím jen v překližce.
- Byla taky ovládána poprvé kompletně novou verzí programu Win-Digipet. Změna proběhla proto, že rozvojem stanice narůstá počet ovládacích adres.
- Nejviditelnější premiérou bylo osvětlení Bělé. V plánu je 16 nezávislých okruhů osvětlení (240 světelných zdrojů), 3 efektové dekodéry, 4 kouřové dekodéry.
Na přiložených fotografiích je noční atmosféra dobře patrná, věřím, že po plném zprovoznění bude ještě kouzelnější. S kamarády z Polska jsme možnosti nočního ježdění v BB probírali, podmínky jsou zde ideální. A polské stanice již ve většině případů osvětlení mají. Budiž to inspirací pro nás, je to další dimenze modelového provozu, když jezdíme dle GVD celý den. - Další premiérou jsou funkční závory rakouského typu. Je to vlastní výrobek, protože závory rakouského typu v této podrobnosti na trhu nejsou. Jsou modelované i se zákmitem, který je u skutečných závor charakteristický. Výrobce pohonu je zde: http://www.alchladice.cz/servopohony.html
- Moduly, které jsem přihlásil, byly v layoutu složené do jedné přímky, tvořily předpolí stanice Bělá z obou stran, celková délka přímé je 11,33 m. Vjezdovým návěstidlem ve směru od stanice Balatonalmadi byla mechanika na modulu Hláska Lipka. I to je situace, která se stala v historii poprvé, ale je modelová, neboť v reálu si z dětství pamatuji podobné zabezpečení v Jablonném nad Orlicí.
- Park vozidel ze 4 epochy rozšířil model polského Žuku, díky Adriane.
- – 13. Za další premiéry v Bělé může víceméně jeden z dominantních organizátorů stretnutia, ing. arch. Michal Gáborík a jeho manažerské a modelářské schopnosti. Na místě osadil dekodérem a ozvučil T466.2 (Tillig) tak dobře, že nezbývá, než na lokomotivě provést „drobné“ modelářské úpravy, aby její vzhled odpovídal kvalitě zvuku. 🙂
Další jeho zásluhou byla prezentace několika novinek malovýrobců a drobná stavba od Igry, kterou byli všichni aktivní účastníci obdarováni zároveň s pozváním na modulové setkání v květnu 2018.
V Bělé se premiérově prohnala flotila několika slovenských vozidel, ať historických (Jožův Arpád), cibule EKOCELLU tak i rychlík v designu Blonski, Bagetka a další rychlík Regio Jetu. Sice při průjezdu těchto off time souprav okamžitě opadává fasáda z pečlivě udržované předválečné budovy 🙂 a ze Světoforů se stávají pouze fóry, ale co bych pro radost kamarádů neudělal. 🙂
Textu a srandy je již dost, nechme mluvit vážné fotografie.
Statistika:
Dĺžka layotu 96m, 116 modulov, 4 krajiny (PL,HU,CZ,SK), 38 prihlásených, 54 vlaků s přepravou osob, 80 vlaků s přepravou zboží a 6 vlaků lokomotivních. Na tak skromný layout slušný výkon. 🙂
Závěr:
Těším se na další setkání v přátelském, tvůrčím a modelářském duchu nad moduly TT. Tento relativně malý layout sestavený z modulů 7 skupin 4 států je potvrzením, že u společného koníčku může být skvělá zábava. 14. premiérou bylo moje první ježdění modulovky na Slovensku. Věřím, že symbolická dvojice sedmiček bude štěstím pro další rozvoj a hraní s modulovou železnicí. Děkuji za pozvání a přes drobné připomínky jsem spokojen. Těším se na další setkání, nejen ta provozní.
Vize:
Kamarádi z Polska přišli s návrhem na téma Bielsko Biala – dominantní přeprava pohonných hmot – možná světová ropná krize 1973 a tím způsobená panika??? 🙂 Vzhledem k tomu, že dva významní výrobci TT přijdou do té doby s novými cisternami v ČSD, je opravdu na co se těšit.
Petr Novotný*