Norimberk 2005 v měřítku 1:160

16.2.2005

V sobotu 12.února 2005 jsme navštívili tradiční norimberský veletrh, abychom se podívali především na novinky velikosti N. Celkový dojem pro N-kaře je o něco slabší oproti roku 2004, a to ani ne tak počtem novinek, ale počtem toho, co by mělo vztah k našim drahám a bylo použitelné na našem kolejišti. A tak především modeláři holdující provozu modelové epochy V. si mohli přijít na své některými vozidly, která lze na našem území přinejmenším v pohraničí v poslední době spatřit.

Zatímco vloni pro mne osobně byla jasným favoritem veletrhu souprava Vindobony od Kato, letos bylo opravdového favorita těžké najít. Takže začnu znova značkou Kato.

KATO

Tato japonská firma distribuuje své výobky v Evropě prostřednictvím dvou firem – Noch a Lemke.

Největší trhák loňského roku, který byl zařazen v katalogu firmy Noch, souprava VT18.16, resp BR175 DR je rok po jejím představení na veletrhu prakticky po celé Evropě vyprodán, takže kdo nebyl dostatečně rychlý, měl smůlu. Naštěstí Kato ohláslo na letošní 3. čtvrtletí zopakovat limitovanou sérii v provedení epochy IV., tedy jako BR 175 DR.

Mělo by se jednat opět o klasickou čtyřvozovou sporavu s možností samostatného dokoupení setu 2 vložených vozů. Takže jaká jsou katalogová čísla novinek:
– 73708 Čtyřdílná souprava BR 175 DR – cena 199 €
– 73709 Dva vložené vozy pro soupravu BR 175 DR – cena 59 €

Pod značkou Kato-Lemke byla rozšířena nabídka loňské novinky dvoudílné soupravy SVT137 Hamburg o další dvě barevné varianty, které uvádím i s katalogovými čísly:

K10716 souprava VT04 DB, ep. III., barevné provedení šedomodré

K10715 souprava VT183 DR, ep. IV., barevné provedení červenokrémové

Pro úplnost ještě doplňuji barevné kombinace a varianty, které již existují z loňska:
– K10710 souprava VT137 DR, ep. III., barevné provedení fialovokrémové
– K10711 souprava SVT137 DRG, ep. II., barevné provedení fialovokrémové
– K10712 souprava VT04.501 DB, ep. IIIa., barevné provedení rudé
– K10713 souprava VT04.501 DB, ep. IIIb., barevné provedení rudé

Kromě dvoudílných jednotek Hamburg vystavovala Kato-Lemke také třídílné jednotky SVT137 Köln v následujícím provedení:
– H11100 souprava VT137 DRG, ep. II., barevné provedení fialovokrémové
– H11102 souprava VT137 DRG, ep. III., barevné provedení rudé

FLEISCHMANN

Stánek firmy vypadal pro N-kaře trošku jako n.p. Slibotechna. Obě novinky, o nichž by bylo možné pro provoz v epoše V. na tratích ČD uvažovat, byly ve vitríně symbolizovány pohou fotografií skutečného vozidla. Předpokládaný termín jejich uvedení na trh je ten nejzazší představitelný, aby to vůbec bylo možné považovat za novinku tohoto roku – poslední čtvrtletí 2005.

Dvoudílná jednotka BR642 „Desiro“ společnosti DB, kterou Fleischmann uvede pod kat. č. 7420, resp. se zvukovým dekodérem pod číslem 77420. Obě varianty mají přijít na trh v prosinci 2005.

„Herkules“ ř. 2016 ÖBB přijde na trh pod katalogovým číslem 7260 v říjnu 2005. I on byl ve vitríně zastoupen jen fotografií předlohy.

BR145 společnosti Railon Deutchland AG

TRIX

Po loňském příslibu nezkrácených vozů Y správy DR se letos žádné překvapení ve verzi našich drah nekonalo. A tak ze stánku Trixe považuji za zmínění hodnou sadu nákladních vozů Omm 46 správy DB, které časově spadají do epochy IV. a bez problémů snesou zařazení i do soupravy ČSD. Vozy budou nabízeny v sadě po 3 kusech, s nákladem štěrku, patinou a krátkým spřáhlem.

Soupravu tří vozů Omm 46 nabídne Trix pod kat. číslem 15058 za cenu 60 €

Taurus BR182 společnosti Railon Deutchland AG nabídne Trix pod kat. č. 12766 za cenu 89 €. Stejný stroj, ale v šedožlutém zbarvení Siemens Lokpools Displok představil Trix pod kat. č. 12765. Oba stroje mohou uspokojit opět příznivce modelové epochy V.

Takovýhle kýčovitý vlakodrom reprezentoval Trixe letos v Norimberku… Srovnání s loňským diorámatem železáren vyznívá poměrně tristně

BRAWA

Jako novinku měla Brawa na svém stánku označenou německou „Ludmilu“. Tento stroj ovšem nelze použít k přeznačení na naše „Raguliny“ T679.2, protože těm u DR odpovídala řada 130, která byla o něco kratší než řada 132. Škoda, protože jinak by to byl opět zajímavý přírůstek do rodiny ČSD, přestože dva kusy T679.2 vlastněné ČSD do pravidelného provozu na našich tratích nijak výrazně nezasáhly.

Brawa: BR132 DR, kat. č. 61000

(Pro úplnost je nutné dodat, že Ludmilu BR132 nabízel ve stejném barevném provedení také Trix pod katalogovým číslem 12540, cena 141,50 €.)

Talent 643 DB představoval druhou N-kovou novinku Brawa pro rok 2005. Příznivce moderního provozu možná uspokojí více než mne.

Tenhle exponát najdete v katalogu Brawa pod č. 64000

FALLER

První stánek se stavbami a stejně jako vloni mě nezklamal. V N-ku byla spousta novinek a hned několik podle mého snadno použitelných i na české kolejiště. Většina nových modelů je nabízena v provedení se základní patinou, i když vlastní iniciativa dokáže modely ještě více přiblížit realitě.

Nejprve ale k Faller Car Systému, který byl v N-ku vloni premiérově představen. K dosavadnímu autobusu letos přibyla v N-ku další dvě vozidla. Nákladní vůz s plachtou (model Wiking) je pod kat. č. 162002 nabízen ve Start Setu spolu se základní výbavou pro ježdění včetně 10 m vodícího drátu, to vše bratru za pouhých 89 €. Start Set je ve velikosti N nabízen také pod kat. č. 162001 s autobusem MB O 302 (Wiking), cena je opět 89 €.

Kamión od firmy Herpa je dalším novinkovým vozidlem v N-ku. Pod kat. č. 162041 jej lze mít za lidových 87,50 €

Starý opuštěný kamenolom a v něm zdevastovaná třídírna štěrku. Lehce patinovanou idylku č.222197 kazí jen některé silné plastové detaily, nicméně za 14,95 € je to podle mě velice solidní poměr kvalita/cena.

Mé srdce si však letos pan Faller získal touhle malou betonárkou. Když si odmyslím na naše poměry trochu divoké zelenkavé zbarvení veškerého vybavení, umím si představit velmi pěkný motiv na kolejiště.

Jestli se vám tahle věcička zalíbila tak jako mně, připravte si 39,95 € a poznamenejte si katalogové číslo 222195

I další Fallerovy letošní novinky snesou s větší či menší úpravou umístění na naše kolejiště. Stačí vyměnit popisy u benzínové pumpy nebo doplnit pár doprovodných budov u zemědělského skladu. Městské činžáky téměř žádné úpravy nepotřebují…

Kat. č. 222192, cena 17,95 €

Kat. č. 232218, cena 13,95 €

Zleva kat. č. 232308, cena 24,95 € – dvojice domů, uvedení v červnu 2005
kat. č. 232306, cena 21,95 € – samostatný činžák, uvedení v červnu 2005
kat. č. 232307, cena 24,95 € – dvojice domů, uvedení v červnu 2005
kat. č. 232305, cena 24,95 € – rohový dům, uvedení v červenci 2005

KIBRI

Také u Kibri se mezi letošními novinkami našly budovy, které lze s drobnými vylepšeními použít do české krajiny, i když osobně se mi modely od Fallera líbí více. Obrazově představím čtyři letošní novinky, které alespoň trochu mohou pro někoho přicházet v úvahu pro tuzemské použití.

A třídírna kamene podruhé. Na rozdíl od Fallera jde o modernější a zjevně ještě funkční objekt. S patinováním ale bude třeba si hodně pohrát, aby stavba nepůsobila tak umělohmotně. Kat. č. B-7226, cena 27,50 €

Venkovské hospodářství – na české poměry poněkud vzhledné a upravené, takže na správné české JZD bude třeba hodně patiny a hlavně všelijakých plechových provizorních přístaveb a drobného „čurbesu“. Ale chcete-li jako základ použít tuhle stavebnici, proč ne.

Kat. č. B-7026, cena 27,50 €

Tenhle vystavený průmyslový objekt (snad silo či nějaká sušírna) jsem ovšem v katalogu novinek nenašel, takže těžko soudit, co si o tom myslet. Prostě – uvidíme…

Tovární areál – snad i tyhle stavby lze požít jako základ pro některé průmyslové objekty u nás. Ovšem se stejným dovětkem jako u JZD. Navíc tento typ architektury je třeba volit velmi uvážlivě, rozhodně se nehodí do kteréhokoliv koutu naší vlasti. Zobrazený areál je ze dvou novinkových stavebnic.

Kat. č. B-7224, cena 19,95 € (vlevo) + kat. č. B-7723, cena 42,50 € (vpravo).

Faller i Kibri nabízeli jako novinky také řadu dalších modelů, ale zejména typickou alpskou architekturu včetně drážních staveb, námořní majáky ani větrné mlýny nepovažuji za potřebné zde prezentovat obrazově. Jejich potenciál na českém kolejišti je nulový.

ARTITEC

Osobně jsem tuhle holandskou firmu objevil na loňském Norimberku, ale doslova mi svými výtvory učarovala. Nabízí je ovšem jako resinové odlitky, takže do té krásy, kterou vidíte na fotkách níže, si je musíte dotvořit sami. Zkušenosti plastikových modelářů se při tom budou velmi dobře hodit. I když nejde o zcela typické české stavby, některé stavby ze sortimentu Artitec jsou dostatečně univerzální.

Na úvod zůstaneme ještě u městských domů, byť tyhle stavby se zdaleka nehodí do každého města. Jednak mají zdobnější fasády, ale především se jedná spíše o kulisy fasády, než o celé stavby. Ale přesto jsou kouzelné, nemyslíte?

A teď už praktičtější výrobky z produkce Artitec. Postrádali jste dosud kvalitní a dostatečně jemnou střešní krytinu v N-ku? V tom případě Vám trn z paty vytrhne právě Atritec svou následující letošní novinkou.

Kat. č. 14146, cena 9,90 €

Malý tovární areál, kat. č. 14144, cena 29,90 €

Tahle malá staniční budova rozhodně není typickou stavbou našich tratí, kat. č. 14139, cena 24,90 €

Kat. č. 14138, cena 24,90 €

MARKS METALLMODELLCLASSIC’S

Můj objev loňského veletrhu! Doplňky a především drobná vozidla převážně ve velikosti N musí omráčit každého skalního N-kaře. Základní náhled do sortimentu nabízí loňská reportáž z Norimberka. Letošní novinky rozšiřují už beztak široký sortiment dalších vozidel, vozítek a zemědělských i jiných strojů a zařízení. Ale než fotit jednotlivé novinky, raději jsem zvolil pohled do N-kového dioramatu firmy. Myslím, že mluví za vše. Mimochodem, katalog s kompletním sortimentem firmy jsem si letos v Norimberku prostě musel koupit

MODELLBAHNZUBEHÖR MZZ AG

Tahle švýcarská firma se zabývá výrobou drobných doplňků především pro velikost N. Letos měla na svém stánku vystaveno několik dioramat, které zaujaly především použitím tištěného pozadí ze sortimentu firmy. Údajně je v nabídce až 250 různých setů pozadí. A tak níže jen několik z nich pro inspiraci. Vše je foceno přes sklo vitríny, tak snad prominete horší kvalitu snímků.

Milovníkům starších časů možná učaruje tenhle parní bagr, který pařil také mezi letošní novinky firmy MZZ pod kat. č. 2153

MINI STEAM – LUTY HEISCHLER, WUPPERTAL

Žádný modelářský klenot, dosti „humpolácké“ provedení, ale přesto podle mého zaznamenáníhodná zajímavost. Majitel firmy je z Wuppertalu a tak nepřekvapí, že kromě sortimentu malých parních strojů (ve velikosti H0 se jeden proháněl i na předváděcím okruhu) nabídl visutou wuppertalskou tramvaj.

Přátelé, ta věc jezdí a má měřítko 1:160 🙂

LUX MODELLBAU

Firmu s její čistící soupravou na kolejnice jsme představili již v reportáži z Norimberka 2004. Letos se prezentovala dvěma zajímavými novinkami.

Zařízení pro čištění koleček trakčních vozidel, které nabízela tato firma v jiných modelových velikostech už dříve, nabídla letos jako novinku i v N-ku. Na trh má přijít v červenci letošního roku.

Také motorické přestavníky nabízel Lux již dříve, letos však představil novou verzi, kterou bylo možné si v Norimberku i vyzkušet. Tichý a pomalý chod – jako z pohádky. Až na tu cenu – přes 30 € za 1 kus!!! Po našich zkušenostech s poslední dodávkou přestavníků Fulgurex (mimochodem tento dodavatel slíbil novou dodávku přepracované konstrukce) se ale vnucuje klišé, že za kvalitu je třeba zaplatit.

Hodně muziky za hodně peněz? Jeden přestavník je objednán k otestování na zababovském N kolejišti, takže pokud se osvědčí, ještě se o něm na našem webu dočtete

Kontakty na většinu zde zmíněných firem jsou uvedeny v loňské reportáži na starém webu Zababova Norimberk 2004.

Pro Zababov připravil Dan Buchtela, sekce N-scale